Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การศึกษาภาพยนตร์เพลงงิ้วของบริษัท ชอว์ บราเดอส์ ในบริบททางสังคมและการเมืองของประเทศจีน
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
A study of Shaw Brothers' Huangmei Opera Genre within social and political context of China
Year (A.D.)
2009
Document Type
Thesis
First Advisor
จีรบุณย์ ทัศนบรรจง
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การภาพยนตร์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2009.424
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ ถึงบริบททางสังคม การเมืองและวัฒนธรรมที่ปรากฏในภาพยนตร์เพลงงิ้วของบริษัท ชอว์ บราเดอส์ ที่ถ่ายทอดผ่านการเล่าเรื่องที่ได้รับอิทธิพลของงิ้วในด้านการวางบทบาทตัว ละคร แนวเรื่องทางวรรณกรรมและการลำดับเรื่อง รวมถึงองค์ประกอบด้านอื่น ๆ มาประกอบในภาพยนตร์ โดยวิเคราะห์เนื้อหาของภาพยนตร์เพลงงิ้วของบริษัท ชอว์ บราเดอส์ ผลการวิจัยพบว่า ภาพยนตร์เพลงงิ้วของบริษัท ชอว์ บราเดอส์นั้นสะท้อนให้เห็นบริบททางสังคมและการเมืองสังคมจีนในอดีตที่มีลักษณะเคร่งครัดต่อจารีตประเพณี โดยมีลักษณะทางสังคมเป็นสังคมปิตาธิปไตยอย่างชัดเจนอันเนื่องมาจากอิทธิพลจากรากฐานคำสอนของขงจื๊อ นอกจากนี้ยังเป็นสังคมที่ให้ความสำคัญอย่างมากเกี่ยวกับประเด็นของครอบครัว และการให้ความเคารพแก่ผู้อาวุโส รวมไปถึงความกตัญญูที่มีพื้นฐานมาจากโครงสร้างทางครอบครัวขยายของสังคมจีน ในบริบททางการเมืองการปกครองนั้นภาพยนตร์แสดงให้เห็นถึงลักษณะทางการเมืองการปกครองของจีนที่มีจักรพรรดิเป็นศูนย์กลางและมีการกระจายอำนาจให้แก่ขุนนางซึ่งส่งผลทำให้เกิดเป็นรูปแบบของสังคมระบอบศักดินา สุดท้ายนี้ในด้านวัฒนธรรมความเชื่อนั้น ชาวจีนมีความเชื่อและผูกพันกับสวรรค์ เทพเจ้าและเซียน รวมถึงความคิดความเชื่อในเรื่อง ศีลธรรม การเวียนว่ายตายเกิด โดยบริบททั้งหลายเหล่านี้ล้วนมีรากฐานทางความคิดมาจากสามศาสนาที่ได้อยู่คู่ กับสังคมจีนในอดีตมาอย่างช้านาน นั่นคือ ขงจื๊อ เต๋าและพุทธศาสนา
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This research is aimed to examine the social, political, and cultural contexts presented in Shaw Brothers' Huangmei Opera Genre. These contexts were narrated via the narrative structure and the element of the film. Chinese Opera had an influence on the production in the aspect of characterization, structure of literature, and the sequence of the tale. This is basically a qualitative research consisting of content analysis of 12 films by Shaw Brothers' Huangmei Opera Genre film. The research found that the films reflected the context of Old Chinese identity based on society, politics, and culture which were relatively conservative to the tradition and relied on Confucian Taoist teachings. The patriarchy system found in Confucian Taoist teachings also paid an important role in a Chinese society. Besides those findings, Chinese society gave the priority on the family issues and paid respect to the elders. Apart from social context, the research revealed that the political context in the films illustrated the monarchy system and the decentralization. Therefore, it created the form of feudalism in the society. In the context of culture, Chinese society showed the superstition, ethics, and religious belief. All stated above, since ancient time to present day, the Confucian, Taoist and Buddhist ideals have a deep root in a Chinese society.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
จิรดิลก, สมิทธิ์, "การศึกษาภาพยนตร์เพลงงิ้วของบริษัท ชอว์ บราเดอส์ ในบริบททางสังคมและการเมืองของประเทศจีน" (2009). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 26146.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/26146