Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การนำเสนอประเด็นของ "สมรักษ์ คำสิงห์" ในสื่อมวลชน
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Persentation of "Somrak Kamsing issue" in mass media
Year (A.D.)
1997
Document Type
Thesis
First Advisor
อรรณพ เธียรถาวร
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การสื่อสารมวลชน
DOI
10.58837/CHULA.THE.1997.416
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อการศึกษาถึงการสร้างภาพความเป็นจริงให้กับ “สมรักษ์ คำสิงห์" ของหนังสือพิมพ์ภาษาไทยรายวัน ที่มีแนวการนำเสนอเนื้อหาแตกต่างกัน คือหนังสือพิมพ์เนื้อหาแนวการเมือง (มติชน) หนังสือพิมพ์เนื้อหาแนวเร้าใจผู้อ่าน (ไทยรัฐ) หนังสือพิมพ์เนื้อหาแนวธุรกิจ (กรุงเทพธุรกิจ) เพื่อทำการทดสอบว่าภาพของ “สมรักษ์ คำสิงห์" ที่ปรากฏมีความสอดคล้องกับกระบวนการเลือกรับรู้ ตีความ และกลวิธีการเล่าเรื่องของหนังสือพิมพ์แต่ละแนวเนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า หนังสือพิมพ์ทุกแนวเนื้อหา เสนอข่าว “สมรักษ์ คำสิงห์" เป็นบุคคลที่ถูกทำให้มีชื่อเสียงโด่งดังเป็นที่รู้จัก เป็นข่าวสำคัญ อย่างไรก็ตามภาพของเขาที่ปรากฏในหนังสือพิมพ์แต่ละแนวเนื้อหาก็มีมิติชีวิตที่แตกต่างกันออกไป เช่น มิติด้านสังคมและการเมืองจะพบในหนังสือพิมพ์เนื้อหาแนวเร้าใจผู้อ่าน และมิติด้านเศรษฐกิจจะพบในหนังสือพิมพ์ เนื้อหาแนวธุรกิจ นอกจากนั้นการวิจัยครั้งนี้ยังพบว่า หนังสือพิมพ์ใช้วาทกรรมให้ “สมรักษ์ คำสิงห์" เป็นสุภาพบุรุษผู้ยิ่งใหญ่ วีรบุรุษชาวอีสาน เศรษฐีใหม่ ลูกกตัญญู สามีที่แสนดี และชายหนุ่มอารมณ์ดี และ หนังสือพิมพ์แต่ละประเภทต่างมุ่งที่จะสร้างภาพลักษณ์ให้กับ “สมรักษ์ คำสิงห์" แตกต่างกันออกไป, ภาพสุภาพบุรุษผู้ยิ่งใหญ่ และภาพลูกกตัญญู จะปรากฏในหนังสือพิมพ์เนื้อหาแนวการเมือง จะปรากฏในหนังสือพิมพ์เนื้อหาแนวธุรกิจ
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The thesis focus on the social construction of reality of “Somrak Kamsing" by Thai daily newspapers which emphasize different subject areas; politic (Matichon), human interest (Thai Rath) and business (Krung Thep Turakit). The objectives of the research are to analyse the representation of “Somrak Kamsing" and to examine the selection, interpretation and narrative construction of that representation by each kind of the studied newspapers. The results show that all kinds of newspapers presented “Somrak Kamsing" as the important news of celebrated person. However, the representation of him in each kind of newspapers was concentrated on various dimensions of life; social and political concentration in the political emphasis newspaper, personal life concentration in the human interest newspaper and economic concentration in the business newspaper. Moreover, the research finds that the newspaper discourse depicted “Somrak Kamsing" being the great gentleman, northeast hero, newly millionaire, grateful son, nice husband and good tempered man. Although every kind of studied newspapers represented all these images of “Somrak Kamsing", they focused on different images; the great gentleman and grateful son in the political emphasis newspaper, the nice husband in the human interest newspaper and the newly millionaire in the business newspaper.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ซื่อประดิษฐ์กุล, วราภรณ์, "การนำเสนอประเด็นของ "สมรักษ์ คำสิงห์" ในสื่อมวลชน" (1997). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 23780.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/23780