Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
ปัจจัยเกี่ยวเนื่องกับทัศนคติที่มีต่อความตั้งใจซื้อเครื่องปรับอากาศ ระบบอินเวอร์เตอร์ของผู้บริโภคไทย
Year (A.D.)
2018
Document Type
Thesis
First Advisor
Dawan Wiwattanadate
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
Master of Arts
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Environment, Development and Sustainability
DOI
10.58837/CHULA.THE.2018.213
Abstract
Factors associated with Thai Consumers' attitude towards purchasing intention on higher efficiency Air conditioner (AC) was investigated in this study. Consumers' current preference factors on AC purchasing as well as characteristics of consumers who bought AC during the recent 5 years were firstly investigated by descriptive analysis. Relationship between consumers' purchasing attitude towards higher efficiency AC and their concern on three issues (inverter, information on energy label, and payback period) as well as their knowledge on two issues (inverter and information on energy label) was then analyzed by structural equation modeling (SEM) using data collected from 202 Thai consumers having characteristic difference in gender, age, education level, and income level. The findings indicate that price, size (cooling capacity in BTU/hour), quality, brand, and energy efficiency are top-five priorities that the respondents would consider when buying AC. Up on characteristic comparisons of respondents who bought inverter and non-inverter AC, it was found that higher portion of respondents who bought inverter AC are males and most of which are those having high education with bachelor degree upward. Meanwhile, age, income level, and background on environmental issues appear to exhibit low impact on decision to buy inverter AC. In SEM analysis, positive relationships between the concerns of three issues and the purchasing attitude toward higher efficiency AC were confirmed; while no significant impact of knowledge factors was observed in this study. The results imply that key purchasing factors on higher efficiency household AC in Thailand are consumers' concern on inverter, information on energy label, and payback period information. However, encouraging consumers to have both concern and knowledge on key related issues would be an effective way to enhance purchasing green products and/or energy efficient products.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
ในการศึกษานี้ได้ทำการสำรวจปัจจัยเกี่ยวเนื่องกับทัศนคติที่มีต่อความตั้งใจซื้อเครื่องปรับอากาศประสิทธิภาพสูงของผู้บริโภคชาวไทย โดยเริ่มจากการศึกษาปัจจัยนิยมและคุณลักษณะของผู้บริโภคที่ซื้อเครื่องปรับอากาศในช่วง 5 ปีที่ผ่านมาด้วยการวิเคราะห์เชิงพรรณนา ตามด้วยการใช้เทคนิคการสร้างโมเดลสมการโครงสร้าง (SEM) ทำการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างความตระหนักของลูกค้าที่มีต่อ 3 ประเด็น ได้แก่ ระบบอินเวอร์เตอร์ ข้อมูลบนฉลากพลังงาน และข้อมูลระยะเวลาคืนทุน กับ ทัศนคติการซื้อเครื่องปรับอากาศประสิทธิภาพสูง โดยใช้ข้อมูลจากผู้ตอบแบบสอบถามจำนวน 202 คนที่มีเพศ อายุ ระดับการศึกษา และรายได้ครอบครัวที่แตกต่างกัน ผลการศึกษาพบว่าปัจจัยที่ผู้บริโภคนิยมพิจารณาขณะซื้อเครื่องปรับอากาศ 5 อันดับแรก ได้แก่ ราคา ขนาดบีทียู คุณภาพ แบรนด์ และประสิทธิภาพพลังงาน ตามลำดับ หากพิจารณาเปรียบเทียบคุณลักษณะของผู้ซื้อเครื่องปรับอากาศในช่วง 5 ปีที่ผ่านมาพบว่าผู้บริโภคชายมีสัดส่วนการซื้อเครื่องปรับอากาศแบบอินเวอร์เตอร์สูงกว่าเพศหญิง และส่วนใหญ่มีการศึกษาระดับปริญญาตรีขึ้นไป ขณะที่ช่วงอายุ รายได้ครัวเรือน และความรู้พื้นฐานด้านสิ่งแวดล้อม มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องปรับอากาศแบบอินเวอร์เตอร์ค่อนข้างน้อย ส่วนผลการวิเคราะห์ด้วยเทคนิคการสร้างโมเดลสมการโครงสร้าง พบความสัมพันธ์เชิงบวกระหว่างความตระหนักของลูกค้าที่มีต่อประเด็นทั้งสามกับทัศนคติการซื้อเครื่องปรับอากาศประสิทธิภาพสูง ขณะที่ความรู้ที่เกี่ยวข้องกับระบบอินเวอร์เตอร์และข้อมูลบนฉลากพลังงานมีความสัมพันธ์กับทัศนคติการซื้อเครื่องปรับอากาศประสิทธิภาพสูงน้อยมาก อย่างไรก็ตามการให้ความรู้ควบคู่กับการปลุกให้ผู้บริโภคตระหนักถึงความสำคัญของระบบอินเวอร์เตอร์และข้อมูลบนฉลากพลังงาน น่าจะเป็นแนวทางหนึ่งที่ช่วยกระตุ้นการซื้อผลิตภัณฑ์ประสิทธิภาพสูง และ/หรือ ผลิตภัณฑ์สีเขียวอย่างมีประสิทธิผล
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Yasunaga, Reika, "Factors associated with attitude towards purchasing intention on inverter air conditioner among Thai consumers" (2018). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 2344.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/2344