Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
ผลของภาพลักษณ์ประเทศแหล่งกำเนิดสินค้า ประเทศผู้ผลิตสินค้า และความเกี่ยวพันต่อพฤติกรรมผู้บริโภค
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Effects of country of origin, country of manufacture images and involvement on consumer behavior
Year (A.D.)
2015
Document Type
Thesis
First Advisor
สราวุธ อนันตชาติ
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
นิเทศศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2015.408
Abstract
การวิจัยในครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลองในรูปแบบ (2 x 2) x 2 แฟคทอเรียลแบบผสม โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลกระทบหลักและผลกระทบร่วมกันของภาพลักษณ์ประเทศแหล่งกำเนิดสินค้า (ประเทศที่มีภาพลักษณ์เป็นที่ชื่นชอบ และประเทศที่มีภาพลักษณ์ไม่เป็นที่ชื่นชอบ) กับภาพลักษณ์ประเทศผู้ผลิตสินค้า (ประเทศที่มีภาพลักษณ์เป็นที่ชื่นชอบ และประเทศที่มีภาพลักษณ์ไม่เป็นที่ชื่นชอบ) ในสินค้าที่มีระดับความเกี่ยวพันที่แตกต่างกัน (สินค้าที่มีระดับความเกี่ยวพันสูง และสินค้าที่มีระดับความเกี่ยวพันต่ำ) ที่ส่งผลต่อพฤติกรรมของผู้บริโภค ซึ่งได้แก่ การรับรู้คุณภาพของสินค้า ทัศนคติที่ผู้บริโภคมีต่อสินค้า ทัศนคติที่ผู้บริโภคมีต่อตราสินค้า และความตั้งใจซื้อ โดยทำการวิจัยในช่วงเดือนเมษายน พ.ศ. 2559 กับผู้เข้าร่วมการทดลองซึ่งเป็นนิสิตระดับปริญญาตรี จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย จำนวน 139 คน ผลการวิจัยพบว่า ภาพลักษณ์ประเทศแหล่งกำเนิดสินค้าส่งผลกระทบทางตรงต่อการรับรู้คุณภาพ และทัศนคติที่ผู้บริโภคมีต่อตราสินค้า ในสินค้าที่มีระดับความเกี่ยวพันต่ำอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ส่วนภาพลักษณ์ประเทศผู้ผลิตสินค้าส่งผลกระทบทางตรงต่อการรับรู้คุณภาพของสินค้า ทัศนคติที่ผู้บริโภคมีต่อสินค้า และความตั้งใจซื้อ ในสินค้าที่มีระดับความเกี่ยวพันสูงอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ และสำหรับระดับความเกี่ยวพันของสินค้าที่แตกต่างกันส่งผลกระทบทางตรงต่อความตั้งใจซื้อสินค้าซึ่งมีประเทศแหล่งกำเนิดสินค้าที่มีภาพลักษณ์เป็นที่ชื่นชอบอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ รวมทั้งยังส่งผลกระทบทางตรงต่อการรับรู้คุณภาพ ทัศนคติที่ผู้บริโภคมีต่อสินค้า และทัศนคติที่ผู้บริโภคมีต่อตราสินค้าในสินค้าที่ผลิตมาจากประเทศผู้ผลิตสินค้าที่มีภาพลักษณ์เป็นที่ชื่นชอบอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ นอกจากนี้ ระดับความเกี่ยวพันของสินค้ายังส่งผลกระทบทางตรงต่อการรับรู้คุณภาพของสินค้า ทัศนคติที่ผู้บริโภคมีต่อตราสินค้า และความตั้งใจซื้อสินค้าซึ่งมีประเทศแหล่งกำเนิดสินค้าที่มีภาพลักษณ์ไม่เป็นที่ชื่นชอบอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ อีกทั้งยังส่งผลกระทบทางตรงต่อความตั้งใจซื้อสินค้าที่ผลิตมาจากประเทศผู้ผลิตสินค้าที่มีภาพลักษณ์ไม่เป็นที่ชื่นชอบอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติด้วยเช่นกัน
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This study was a (2 x 2) x 2 mixed between-within subjects factorial designed, experimental research with the objectives that were to examine the main and the interaction effects of country of origin images (i.e., favorable and unfavorable country images) and country of manufacture images (i.e., favorable and unfavorable country images) with the different levels of product involvement (i.e., high and low involvement products) on consumer behavior, that consisted of perceived quality, attitude toward the product, attitude toward the brand, and purchase intention. One hundred and thirty-nine undergraduate students at Chulalongkorn University were served as the experimental participants during April 2016. The findings presented that different country of origin images had main effects on perceived quality and attitude toward the brand in case of low-involvement product while, in case of high-involvement product, different country of manufacture images had main effects on perceived quality, attitude toward the product and purchase intention. The results also indicated that different types of product involvement had main effect on purchase intention for product with a favorable country of origin image, and had main effect on perceived quality, attitude toward the product and attitude toward the brand for product with a favorable country of manufacture image. Furthermore, different types of product involvement were also found to have main effects on perceived quality, attitude toward the brand and purchase intention for product with an unfavorable country of origin image, and had main effect on purchase intention for product with an unfavorable country of manufacture image as well.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
เตชะวิทยาศิลป์, ภาสิริ, "ผลของภาพลักษณ์ประเทศแหล่งกำเนิดสินค้า ประเทศผู้ผลิตสินค้า และความเกี่ยวพันต่อพฤติกรรมผู้บริโภค" (2015). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 19997.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/19997