Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การสร้างชุดการสอนตามเอกัตภาพวิชาคณิตศาสตร์ เรื่องพื้นที่ผิวและปริมาตรของรูปทรงตัน สำหรับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Construction of mathematics self-instructional packages on "Surfaces and Volumes of Solid Figures" for the lower secondary education level
Year (A.D.)
1978
Document Type
Thesis
First Advisor
ยุพิน พิพิธกุล
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
มัธยมศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1978.92
Abstract
วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อสร้างชุดการสอบตามเอกัตภาพ วิชาคณิตศาสตร์เรื่อง “พื้นที่ผิวและปริมาตรของรูปทรงตัน" สำหรับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น และหาประสิทธิภาพของชุดการสอนตามเอกัตภาพ ตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 ผู้วิจัยได้สร้างชุดการสอนจำนวน 5 หน่วย และแบบสอบจำนวน 35 ข้อ ซึ่งมีความเชื่อมั่น 0.80 โดยให้นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 20 คน ของโรงเรียนวัดชิโนรส ทำแบบสอบก่อนการหลังการใช้ชุดการสอน แล้วนำข้อมูลทั้งหมดมาวิเคราะห์เพื่อหาประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 ผลจากการวิจัยปรากฏว่าชุดการสอนตามเอกัตภาพที่สร้างขึ้น มีประสิทธิภาพ 90.625/90.285 ซึ่งแสดงว่า นักเรียนทำแบบฝึกหัดในชุดการสอนได้ถูกต้องสูงกว่ามาตรฐาน 90 ตัวแรก และทำแบบสอบหลังเรียนจากชุดการสอนได้ถูกต้องสูงกว่า มาตรฐาน 90 ตัวหลัง การทดสอบความแตกต่างระหว่างคะแนนของการสอบก่อนและหลังการเรียนจากชุดการสอบปรากฏว่า มีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 แสดงว่าชุดการสอนตามเอกัตภาพที่สร้างขึ้นครั้งนี้มีประสิทธิภาพสูง ทำให้ผู้เรียนมีความรู้เรื่อง “พื้นที่ผิวและปริมาตรของรูปทรงตัน" อย่างแท้จริง
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this research was to construct mathematics self-instructional packages on “Surfaces and Volumes of Solid Figures" for the Lower Secondary Education Level, and to investigate the effectiveness of the self-instructional packages based on the 90/90 standard. The researcher constructed the five units of the self-instructional packages and the thirty-five test items, its reliability was 0.80. The twenty Mathayom Suksa two students from Watchinoros School were used as the sample group for the experiment. They were given the pre-test before and the post-test after they had studied the self-instructional packages. The data was collected and analyzed to find out the effectiveness of the self-instructional packages, according to the 90/90 standard. The results of the analysis indicated that the self-instructional packages had and effectual 90.625/90.285 the effectiveness of the self-instructional packages was higher than 90/90 standard and the scores of the pre-test and the post-test showed statistically significant differences at the level of .01. Thus, it can be concluded that this self-instructional packages had significantly improved the student knowledge of Surfaces and Volumes of Solid Figures.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
สัจจานิตย์, สายชนม์, "การสร้างชุดการสอนตามเอกัตภาพวิชาคณิตศาสตร์ เรื่องพื้นที่ผิวและปริมาตรของรูปทรงตัน สำหรับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น" (1978). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 16675.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/16675