Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Relationships among mindfulness, psychological flexibility, self-compassion, and perfectionism in undergraduates
Year (A.D.)
2024
Document Type
Thesis
First Advisor
สมบุญ จารุเกษมทวี
Faculty/College
Faculty of Psychology (คณะจิตวิทยา)
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
จิตวิทยา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2024.101
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างสติ ความยืดหยุ่นทางจิตใจ ความเมตตากรุณาต่อตนเอง และความนิยมความสมบูรณ์แบบ รวมถึงบทบาทของการเป็นตัวแปรส่งผ่านความเมตตากรุณาต่อตนเองในความสัมพันธ์ ด้วยการวิจัยเชิงสำรวจโดยใช้รูปแบบการวิจัยแบบตัดขวาง เก็บข้อมูลผ่านแบบสอบถามออนไลน์ซึ่งประกอบด้วยแบบสอบถามข้อมูลทั่วไป มาตรวัดสติห้าองค์ประกอบ มาตรวัด Mindfulness Insight Scale มาตรวัดความเมตตากรุณาต่อตนเอง และมาตรวัดลักษณะยึดติดความสมบูรณ์แบบจากกลุ่มตัวอย่างนักศึกษามหาวิทยาลัยในประเทศไทยช่วงอายุ 18 ถึง 25 ปี (M = 20.15, SD = 1.239) จำนวน 289 คน โดยใช้การวิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สันและการวิเคราะห์เส้นทางสำหรับการทดสอบสมมติฐาน ผลการวิจัยพบว่า ความนิยมความสมบูรณ์แบบมีความสัมพันธ์ทางลบกับสติ (r = -.164, p = .003) และความเมตตากรุณาต่อตนเอง (r = -.356, p < .001) อย่างมีนัยสำคัญ แต่ไม่พบความสัมพันธ์กับความยืดหยุ่นทางจิตใจ (r = .000, p = .498) สำหรับการวิเคราะห์ตัวแปรส่งผ่านพบว่า โมเดลที่มีความเมตตากรุณาต่อตนเองเป็นตัวแปรส่งผ่านในความสัมพันธ์สอดคล้องกับข้อมูลระดับดีมาก (χ2(1) = 1.798, CFI = .998, TLI = .987, RMSEA = .053) และพบว่า ความเมตตากรุณาต่อตนเองเป็นตัวแปรส่งผ่านในความสัมพันธ์ระหว่างสติและความนิยมความสมบูรณ์แบบ (β = -0.295, p < .001) และระหว่างความยืดหยุ่นทางจิตใจและความนิยมความสมบูรณ์แบบ (β = -0.140, p < .001) ผลการวิจัยสนับสนุนถึงการส่งเสริมความเมตตากรุณาต่อตนเองในนักศึกษามหาวิทยาลัยเพื่อลดผลกระทบทางลบที่อาจเกิดขึ้นจากความนิยมความสมบูรณ์แบบ
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This study examines the relationships among mindfulness, psychological flexibility, self-compassion, and perfectionism, with a focus on self-compassion’s potential role as a mediator. A cross-sectional design was employed, collecting data via an online questionnaire that utilized established measures: the Five-Facet Mindfulness Questionnaire, the Mindfulness Insight Scale, the Self-Compassion Scale, and the Almost Perfect Scale-Revised. The sample comprised 289 Thai undergraduate students aged 18–25 (M = 20.15, SD = 1.24). Pearson’s correlation analysis and path analysis were conducted to test the hypotheses. Results showed that perfectionism was negatively correlated with mindfulness (r = -.164, p = .003) and self-compassion (r = -.356, p < .001), but not with psychological flexibility (r = .000, p = .498). Path analysis indicated an excellent model fit (χ2(1) = 1.798, CFI = .998, TLI = .987, RMSEA = .053), revealing that self-compassion significantly mediated the relationships between both mindfulness and perfectionism (β = -0.295, p < .001) and psychological flexibility and perfectionism (β = -0.140, p < .001). These findings underscore the importance of promoting self-compassion in undergraduate students as a protective factor against the adverse effects of perfectionism.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
เกริกอาชาชัย, จิณณวัตร, "ความสัมพันธ์ระหว่างสติ ความยืดหยุ่นทางจิตใจ ความเมตตากรุณาต่อตนเอง และความนิยมความสมบูรณ์แบบของนิสิตนักศึกษาระดับปริญญาตรี" (2024). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 12275.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/12275