Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

ผลของสารเติมแต่งกลีเซอริลเอสเทอร์สังเคราะห์ต่อสมบัติการไหลที่อุณหภูมิต่ำของน้ำมันดีเซล

Year (A.D.)

2019

Document Type

Thesis

First Advisor

Warinthorn Chavasiri

Faculty/College

Faculty of Science (คณะวิทยาศาสตร์)

Degree Name

Master of Science

Degree Level

Master's Degree

Degree Discipline

Petrochemistry and Polymer Science

DOI

10.58837/CHULA.THE.2019.395

Abstract

The synthesis of solketal derivatives with some selected fatty acid (stearic acid, palmitic acid, lauric acid, myristic acid, oleic acid and linolenic acid) to glyceryl esters was conducted. All compounds were characterized by spectroscopic means. Cold flow properties of diesel oil with these glyceryl ester additives were studied in terms of pour point (PP). Glyceryl laurate was the most effective pour point decreasing at 1,000 mg/kg (DPP = 3°C). However, the blended diesel of 1,000 mg/kg glyceryl laurate could not commercialize finishing product because that was hazy diesel at room temperature. The combination of glyceryl laurate and commercial additive was discovered. Moreover, the pour point result of diesel with combination additive more decreased than blended diesel only commercial additive. 200 mg/kg of commercial and 100 mg/kg of glyceryl laurate show reduced pour point of diesel from 13.5 °C to 3 °C.

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

การสังเคราะห์กลีเซอริลเอสเทอร์ซึ่งเป็นสารอนุพันธ์ของโซคีทัลและกรดไขมันที่สนใจ (กรดสเตียริก กรดปาล์มิติก กรดลอริก กรดไมริสติก กรดโอเลอิกและกรดลิโลเลนิก)เพื่อศึกษาสมบัติการไหลที่อุณหภูมิต่ำด้วยจุดไหลเทของน้ำมันดีเซลเมื่อเติมสารกลีเซอรัลเอสเทอร์สังเคราะห์ ซึ่งสารกลีเซอรัลลอเรทความเข้มข้น 1,000 มก./กก. ในน้ำมันดีเซลมีประสิทธิภาพสูงสุดในการลดจุดไหลเทโดยลดลงได้ 3 °C แต่น้ำมันดีเซลที่เติมสารกลีเซอรัลลอเรทความเข้มข้น 1,000 มก./กก. ลักษณะปรากฏเป็นน้ำมันขุ่นที่อุณหภูมิห้อง จึงไม่สามารถใช้เป็นน้ำมันดีเซลเชิงการค้าได้ เมื่อนำสารติมแต่งทางการค้า 200 มก./กก. และสารกลีเซอรัลลอเรท 100 มก./กก. ในน้ำมันดีเซลสามารถลดจุดไหลเทจาก 13.5 °C เป็น 3 °C ซึ่งลดจุดไหลเทได้มากกว่าการเติมสารเติมแต่งทางการค้า

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.