Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Strategies and mission model for developing research universities toward entrepreneurial universities

Year (A.D.)

2017

Document Type

Thesis

First Advisor

สิริฉันท์ สถิรกุล เตชพาหพงษ์

Second Advisor

วราภรณ์ บวรศิริ

Faculty/College

Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)

Department (if any)

Department of Educational Policy, Management, and Leadership (ภาควิชานโยบาย การจัดการและความเป็นผู้นำทางการศึกษา)

Degree Name

ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาเอก

Degree Discipline

อุดมศึกษา

DOI

10.58837/CHULA.THE.2017.1641

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) ศึกษาแนวคิดและการดำเนินงานของมหาวิทยาลัยเชิงประกอบการ 2) ศึกษาสภาพปัจจุบันและความต้องการจำเป็นของการพัฒนามหาวิทยาลัยวิจัยสู่มหาวิทยาลัยเชิงประกอบการ 3) วิเคราะห์ปัจจัยความสำเร็จของการพัฒนามหาวิทยาลัยวิจัยสู่มหาวิทยาลัยเชิงประกอบการ และ 4) นำเสนอยุทธศาสตร์และโมเดลพันธกิจเพื่อพัฒนามหาวิทยาลัยวิจัยสู่มหาวิทยาลัยเชิงประกอบการ โดยมีกลุ่มตัวอย่าง คือ 1) ผู้เชี่ยวชาญด้านการพัฒนามหาวิทยาลัยเชิงประกอบการในประเทศไทย จำนวน 6 คน 2) ผู้บริหารระดับคณะและหน่วยงานของมหาวิทยาลัยวิจัย จำนวน 209 คน 3) ผู้บริหารระดับนโยบายของมหาวิทยาลัยวิจัย จำนวน 9 คน 4) ผู้บริหารองค์กรภาครัฐ จำนวน 5 คน 5) ผู้บริหารองค์กรภาคธุรกิจอุตสาหกรรม จำนวน 5 คน และ 6) ผู้ทรงคุณวุฒิตรวจสอบร่างยุทธศาสตร์และโมเดลพันธกิจ จำนวน 9 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบวิเคราะห์สาระ แบบสัมภาษณ์ แบบสอบถาม แบบตรวจสอบร่างยุทธศาสตร์และโมเดลพันธกิจฯ การวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ การวิเคราะห์สาระ การวิเคราะห์ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และดัชนีความต้องการจำเป็น ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. แนวคิดและการดำเนินงานของมหาวิทยาลัยเชิงประกอบการ พบว่า มหาวิทยาลัยเชิงประกอบการคือมหาวิทยาลัยที่มีกระบวนการทางความคิดแบบผู้ประกอบการเป็นพื้นฐานสำคัญของวัฒนธรรมองค์กรและการบริหารจัดการ การดำเนินงานแบ่งออกเป็น 7 ด้าน คือ 1) การนำองค์กรและการกำกับมหาวิทยาลัย 2) ความสามารถขององค์กร 3) การจัดการเรียนการสอนและการเรียนรู้เพื่อพัฒนาความเป็นผู้ประกอบการ 4) การเตรียมความพร้อมและการสนับสนุนเพื่อเป็นผู้ประกอบการ 5) ความสัมพันธ์ของมหาวิทยาลัยกับภาคส่วนภายนอกเพื่อการแลกเปลี่ยนองค์ความรู้ 6) ความเป็นนานาชาติ และ 7) การวัดผลกระทบของมหาวิทยาลัยเชิงประกอบการ 2. สภาพปัจจุบันและความต้องการจำเป็นของมหาวิทยาลัยวิจัยของการพัฒนามหาวิทยาลัยวิจัยสู่มหาวิทยาลัยเชิงประกอบการ พบว่า สภาพปัจจุบันการพัฒนามหาวิทยาลัยวิจัยในภาพรวม อยู่ในระดับปานกลาง โดยการสร้างคุณค่าของมหาวิทยาลัยมีค่าเฉลี่ยมากที่สุด และการวัดผลกระทบของมหาวิทยาลัยเชิงประกอบการมีค่าเฉลี่ยน้อยที่สุด ส่วนความต้องการจำเป็นที่ต้องพัฒนา ลำดับที่ 1 การวัดผลกระทบของมหาวิทยาลัยเชิงประกอบการ ลำดับที่ 2 การจัดการเรียนการสอนและการเรียนรู้เพื่อพัฒนาความเป็นผู้ประกอบการ ลำดับที่ 3 มี 2 ด้าน คือ ความสามารถขององค์กร และความสัมพันธ์ของมหาวิทยาลัยกับภาคส่วนภายนอกเพื่อการแลกเปลี่ยนองค์ความรู้ 3. ปัจจัยความสำเร็จของการพัฒนามหาวิทยาลัยวิจัยสู่มหาวิทยาลัยเชิงประกอบการ ประกอบด้วย 1) การศึกษาเพื่อพัฒนาความเป็นผู้ประกอบการ 2) การสร้างความเข้าใจ 3) ต้นแบบที่ดี 4) ความร่วมมือภายใน 5) ความร่วมมือภายนอก 6) วัฒนธรรมองค์กรเชิงประกอบการ 7) การวิจัยเพื่อตอบสนองความต้องการทางสังคมและเศรษฐกิจ 8) กฎ ระเบียบ และข้อบังคับ และ 9) โครงสร้างพื้นฐานและเทคโนโลยีสารสนเทศ 4. ยุทธศาสตร์และโมเดลพันธกิจเพื่อพัฒนามหาวิทยาลัยวิจัยสู่มหาวิทยาลัยเชิงประกอบการ ประกอบด้วย วิสัยทัศน์ พันธกิจ ประเด็นยุทธศาสตร์ 4 ประเด็น "E P I C" ได้แก่ 1) สร้างการศึกษาเพื่อพัฒนาภาวะผู้ประกอบการ (Entrepreneurship Education) 2) สร้างหุ้นส่วนแห่งคุณค่าร่วม (Shared Value Partnership) 3) สร้างระบบนิเวศและนวัตกรรมผู้ประกอบการ (Ecosystem & Entrepreneurial Innovation) และ 4) สร้างวัฒนธรรมแห่งองค์กรเชิงประกอบการ (Entrepreneurial Organization Culture) ประกอบด้วย 12 เป้าประสงค์ 20 กลยุทธ์ 46 ตัวชี้วัด 62 โครงการ/กิจกรรม และ 9 องค์ประกอบโมเดลพันธกิจ

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The purposes of this research are to 1) study the concept and operations of entrepreneurial universities 2) study the current state and needs of developing research universities toward entrepreneurial universities 3) analyze the success factors of developing research universities toward entrepreneurial universities 4) propose the strategies and mission model for developing research universities toward entrepreneurial universities. The samples include 1) 6 experts on entrepreneurial universities 2) 209 faculty and institute administrators of research universities 3) 9 policy-level administrators of research universities 4) 5 executives of government sector 5) 5 executives of business-industry sector and 6) 9 experts for connoisseurship discussion. The research instruments include the content analysis form, interview forms, questionnaire, and form for validation of (draft) strategies and mission model. Meanwhile, the content analysis, frequency, percentage, mean, standard deviation, and priority need index are used in the data analysis. The research results can be summarized as follows: 1. The entrepreneurial university is the university with the mindset of entrepreneurship as the basis of culture and management. The operations focus on 1) leadership and governance, 2) organizational capacity, 3) teaching and learning for entrepreneurship development, 4) pathways to entrepreneur, 5) university and external sectors relationship for knowledge exchange, 6) internationalization and 7) measuring the impact of the entrepreneurial university. 2. The current state and needs of developing research universities toward entrepreneurial universities are found that overall current state is at the intermediate level. The aspect of entrepreneurial university values has the highest level of mean and the aspect of measuring the impact of the entrepreneurial university has the lowest level of mean. Meanwhile, the first priority need is measuring the impact of the entrepreneurial university, the second priority need is teaching and learning for entrepreneurship development, the third priority needs are organizational capacity and university and external sectors relationship for knowledge exchange. 3. The success factors of developing research universities toward entrepreneurial universities consist of 1) entrepreneurship education 2) understanding 3) good practices 4) internal collaboration 5) external collaboration 6) entrepreneurial organization culture 7) research in responding to social and economic needs 8) rules and regulations and 9) infrastructure and information technology. 4. The proposed strategies and mission model for developing research universities toward entrepreneurial universities comprise the vision, missions, 4 strategic themes "EPIC". The themes include 1) Entrepreneurship Education 2) Shared Value Partnership 3) Ecosystem & Entrepreneurial Innovation and 4) Entrepreneurial Organization Culture. There are 12 goals, 20 tactics, 46 indicators, 62 projects/activities and 9 components of mission model.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.