Journal of Nursing Research, Innovation, and Health
Publication Date
2019-01-01
Abstract
Purpose: To examine the factors predicting academic performance in baccalaureate students Thammasat University.Design: Descriptive predictive researchMethod: Data were collected from 250 baccalaureate students Thammasat University; using a personal data, the Coopersmith Self-esteem Inventory School Form, the Center for Epidemiologic Studies Depression scale (CES-D), and the Resourcefulness Scale (RS). The reliabilities of these questionnaires were 0.71, 0.83 and 0.81 respectively. The data were analyzed using descriptive statistics and multiple regression analysis.Finding: The study found that self-esteem was significantly positively correlated with academic performance. Only self-esteem could accounted for 2.70% of the variance explained in academic performance in baccalaureate students. The findings suggest that enhancement of self-esteem in baccalaureate students may help them improve their academic performance.Conclusion: Mental health and psychiatric nurses or nurses in student health services division should provide a counseling or program to enhance self-esteem in baccalaureate students. This may help them improve their academic performance.(วัตถุประสงค์: เพื่อศึกษาปัจจัยทำนายสมรรถนะทางด้านการเรียนของนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์รูปแบบการวิจัย: การวิจัยแบบพรรณนาเชิงทำนายวิธีดำเนินการวิจัย: การศึกษานี้ใช้แนวคิดทฤษฎีการตัดสินใจด้วยตนเอง (Self-Determination Theory: STD) ของ Deci และ Ryan กลุ่มตัวอย่างคือ นักศึกษาที่กำลังศึกษาในระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ จำนวน 250 คน เครื่องมือวิจัยประกอบด้วย แบบสอบถามข้อมูลส่วนบุคคล แบบสอบถาม การเห็นคุณค่าในตนเองฉบับนักเรียนของคูเปอร์สมิธ แบบคัดกรองภาวะซึมเศร้าในวัยรุ่น และแบบวัดทักษะการจัดการกับสถานการณ์ และหาค่าความเที่ยงของแบบสอบถามได้เท่ากับ 0.71, 0.83 และ 0.81 ตามลำดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติบรรยาย และสถิติการวิเคราะห์สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบพหุคูณและการถดถอยพหุคูณแบบเป็นขั้นเป็นตอนผลการวิจัย: พบว่า การเห็นคุณค่าในตนเองมีความสัมพันธ์ทางบวกกับสมรรถนะทางด้านการเรียน และพบว่าการเห็นคุณค่าในตนเองเป็นตัวแปรเดียวที่สามารถทำนายสมรรถนะทางด้านการเรียนของนักศึกษาได้ร้อยละ 2.70 ผลจากการศึกษาครั้งนี้แสดงให้เห็นว่าการส่งเสริมให้นักศึกษามีความรู้สึกมีคุณค่าในตนเองจะส่งผลต่อสมรรถนะทางด้านการเรียนที่ดีด้วยสรุป: พยาบาลสุขภาพจิตและจิตเวชและพยาบาลในหน่วยบริการสุขภาพที่ดูแลนักศึกษาที่มีปัญหาด้านการเรียนในมหาวิทยาลัยควรจัดการให้การปรึกษาหรือโปรแกรมที่ส่งเสริมความรู้สึกมีคุณค่าในตนเองเพื่อส่งเสริมสมรรถนะนักศึกษาสู่ความสำเร็จต่อไป)
DOI
10.58837/CHULA.CUNS.31.1.2
First Page
15
Last Page
25
Recommended Citation
Bunthumporn, Nutchanart; Vuthiarpa, Sararud; and Vattanaamorn, Sukan
(2019)
"Predictors of Academic Performance among Baccalaureate Students Thammasat University(ปัจจัยทํานายสมรรถนะทํางด้านการเรียนของนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์),"
Journal of Nursing Research, Innovation, and Health: Vol. 31:
Iss.
1, Article 2.
DOI: 10.58837/CHULA.CUNS.31.1.2
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/cuns/vol31/iss1/2