Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

รองเง็ง : ระบำพื้นเมืองในภาคใต้

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Ronggeng : a native dance in Sountern of Thailand

Year (A.D.)

1995

Document Type

Thesis

First Advisor

สุรพล วิรุฬห์รักษ์

Faculty/College

Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)

Degree Name

ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

นาฏยศิลป์ไทย

DOI

10.58837/CHULA.THE.1995.914

Abstract

วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความเป็นมาและรูปแบบของการรำรองเง็ง ในพิธีลอยเรือของชุมชนชาวเล ที่แหลมตุ๊กแกบนเกาะสิเหร่, จังหวัดภูเก็ต ในปี พ.ศ. 2536 -2538 วิธีการวิจัย ใช้การสังเกตการณ์ในพิธีกรรมลอยเรือจริงจากการสัมภาษณ์แม่ครูรองเง็ง และจากการสังเกตการณ์สาธิตการแสดงของชาวเล การวิจัยพบว่า รองเง็งเน้นการฟ้อนรำพื้นบ้านของภาคใต้ตอนล่าง ซึ่งพัฒนามาจากนาฏศิลป์ของชาวสเปนและโปรตุเกส ส่วนชาวเลที่ทำการวิจัยเน้นกลุ่มอูรักลาโว้ย ที่อพยพมาจากมาเลเซีย และ มีการรำรองเง็งในพิธีลอยเรือ เพื่อบูชาบรรพบุรุษและชุมนุมเครือญาติทุกวันขึ้น 13 คำ เดือน 6 และเดือน 11 ทุกปี พิธีดังกล่าวมีขั้นตอนตั้งแต่ การบูชาบรรพบุรุษ การเตรียมอุปกรณ์ลอยเรือ การต่อเรือ และการลอยเรือ ในแต่ละขั้นตอนจะมีการรำรองเง็งโดยชาวเลผู้หญิงเป็นส่วนประกอบสำคัญนอกจากนั้นยังมีการรำรองเง็งของชายหนุ่ม หญิงสาว เพื่อการสังสรรค์และเลือกคู่ ดำเนินขนานกันไปกับพิธีกรรมลอยเรือ สำหรับการรำรองเง็งพบลักษพะสำคัญคือ ท่ารำคงได้แรงบันดาลใจจากการเคลื่อนไหวของสัตว์ทะเลและได้รูปแบบจากการรำรองเง็งที่นิยมในภาคใต้ เมื่อวิเคราะห์การรำรองเง็งจากเพลงหลัก 5 เพลง คือ ลากูดูวอ สะปาอีตู้ เมาะอินัง เจ๊ะชูโล่ง อายัมดีเดะ พบว่าการรำรองเง็งชาวเล มีจุดเด่นคือ การก้าวหน้า, การก้าวข้าง, และก้าวไขว้, การตั้งวงสูงและต่ำ การตั้งมือ ม้วนมือ และ ซ้อนมือ, ขยับสะโพกและเอียงศีรษะตามมือที่กำลังวาดวง การรำรองเง็งแบบแผนดังกล่าว กาลังเปลี่ยนแปลงจากการรำเพื่อพิธีกรรม ไปสู่การรำเพื่อการท่องเที่ยว มีการเปลี่ยนท่ารำ การแต่งกาย และเพลงทำให้คาดคะเนได้ว่า การรำรองเง็งแบบของชาวเลกลุ่มนี้ อาจเสื่อมสูญในไม่ช้า

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

This thesis aims at studying the history, the roles and the style of Ronggeng in the Boat Ceremony of the Chao Le (Sea people) at Tukkae peer, Sire Island, Puket Province, 1993-1995. Research Methodology was based upon observation of the actual Ronggeng dances in the Boat Ceremony, from interviewing the only Ronggeng female teacher | and from observation of various demonstrations of the sea people. The research found that Ronggeng is a folk dance in the southern part of Southern Thailand, which was developed from.; the Spanish and the Portugese dances. The Chao Le in this research is the Uraklavoi group migrated from Malaysia. They usually dance Ronggeng in their Boat Ceremony to pa^ homage to their ancestors and to call for their relatives meeting on the 13 day of the 6th and 11th months of the Luner calendar. The Boat Ceremony comprised several processions paying homage to ancestors, materials preparation, boat construction and boat floating, There is a Ronggeng dance by female in every procession as an integral part of the ceremony. Concurrently, Ronggeng was danced by young males and females for marry making and for choosing marriage partners. Pertaining to Ronggeng dance itself, important charactevistics were found, This Chao Le Ronggeng dance was probably inspired by the movements of various sea animals, Its dance style, gleaned from the five major dances-Lagu Dua, Spaitu, Moh Inans, Je Sulong and Ayam Dede. Showed that, the dance was predominanted with front, side and cross steps; high and low arm positions; open hand with its. fingers point upward, hand ratation and hand twisting; hip twisting; and learning the head towards the moving hand. This traditional Ronggeng dance is changing from the dance from ceremony to tourism. Its traditional dance gestures, costume and music are rapirdly disappearing. The traditional Ronggeng dance of this Chao Le may soon be lost.

Share

COinS