Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การศึกษาขนาดของตัวอักษรสีบนพื้นสีที่เหมาะสมบนจอฉาย
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
A study of appropriate legibility of letter sizes and colors on different background colors on projected screen
Year (A.D.)
1996
Document Type
Thesis
First Advisor
สมเชาว์ เนตรประเสริฐ
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
โสตทัศนศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1996.222
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาตัวอักษรสีที่มีขนาดต่างกันบนพื้นสีต่างกันบนจอที่ฉายด้วยเครื่องฉายภาพข้ามศีรษะ ที่มีลักษณะเหมาะสมต่อการจำของนักเรียนในระดับประถมศึกษา ระดับมัธยมศึกษาและระดับอุดมศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้มีจำนวนทั้งสิ้น 150 คน แบ่งออกเป็น 3 กลุ่มทดลองได้แก่ กลุ่มที่ 1 คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนอนุบาลลพบุรี จำนวน 50 คน และกลุ่มที่ 2 คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนสระบุรีวิทยาคม จำนวน 50 คน และกลุ่มที่ 3 คือ นิสิตชั้นปีที่ 2 คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย จำนวน 50 คน กลุ่มตัวอย่างแต่ละระดับแบ่งออกเป็น 5 กลุ่ม กลุ่มละ10 คน ซึ่งทั้งหมดเป็นผู้ที่ผ่านการตรวจสอบสภาพสายตาปกติและการทดสอบตาบอดสีของอิชิฮารา (Ishihara’s Test) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ได้แก่ แผ่นโปร่งใสที่พิมพ์คำไร้ความหมาย ซึ่งมีขนาดตัวอักษรสีต่างกัน 3 ขนาดคือ 18, 20 และ 24 พอยท์ บนพื้นสีที่ต่างกัน 10 คู่สี ที่ผลิตจากโปรแกรม Page Maker 5 และพิมพ์ลงบนแผ่นดปร่งใสด้วยเครื่องพิมพ์ FARGO วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าสถิติการวิเคราะห์ความแปรปรวน 2 ทาง(Two-way ANOVA) และการเปรียบเทียบความแตกต่างเป็นรายคู่ด้วยวิธีของตูกี (Tukey’s HSD) ที่ระดับความมีวินัยสำคัญ .05 ผลการวิจัยพบว่า 1. กลุ่มตัวอย่างระดับประถมศึกษา มีผลสัมฤทธิ์ทางการอ่านแตกต่างกัน อย่างมีวินัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ระหว่างตัวอักษร ขนาด 20 กับ 24 พอยท์และ 18 กับ 24 พอยท์ และระหว่างคู่สีต่างกัน 10 คู่สีโดยนักเรียนที่อ่านตัวอักษรสีขาวบนพื้นสีน้ำเงินขนาด 24 พอยท์ได้คะแนนเฉลี่ยรวมสูงสุด 2. กลุ่มตัวอย่างระดับมัธยมศึกษา มีผลสัมฤทธิ์ทางการอ่านแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ระหว่างตัวอักษรขนาด 18 กับ24 พอยท์ และ 20 กับ 24 พอยท์ และระหว่างคู่สีต่างกัน 10 คู่สีโดยนักเรียนที่อ่านตัวอักษรสีขาวบนพื้นสีม่วง ขนาด 24 พอยท์ ได้คะแนนเฉลี่ยรวมสูงสุด 3. กลุ่มตัวอย่างระดับอุดมศึกษา มีผลสัมฤทธิ์ทางการอ่านแตกต่างกัน 3 ขนาด ไม่แตกต่างกันทางสถิติที่ระดับ .05 แต่มีผลสัมฤทธิ์ทางการอ่านระหว่างคู่สีที่ต่างกัน 10 คู่สี แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยนิสิตที่อ่านตัวอักษรสีดำบนพื้นสีเหลือง ได้คะแนนเฉลี่ยรวมสูงสุด
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purposes of this research was to study effect of appropriate legibility of letter sizes and colors on different background colors on projected screen by an overhead projector effect of upon memories of elementary level and undergraduate level students. Subjects were 150 students. They were (1) 50 Prathomsuksa Six students of Anubanlopburi School (2) 50 Matthayomsuksa Four students of Saraburiwittayakom School and (3) 50 second year undergraduate students of the Faculty of education, Chulalongkon University. They were randomly assigned into five experimental groups of 10 students. Eash subject was tested with Ishihara's color blind test. The instrument used in the study was three transparency sets. Each set composed of meaningless words letter sizes: 18,20 and 24 point printed on ten pairs of color background by FARGO printer. Than, they were tested for reading achievement. The collected data were analized by means of Two-Way ANOVA. The pairwise differences were test by Tukey’s HSD. Method. The finding were as follows: 1. There was significance difference at .05 level on reading achievement of subjects in elementary level between 20 and 24 point, 18 and 24 point and between ten letter colors. Subjects who read 24 point of white letter on dark blue background obtained the highest scores. 2. There was significance difference at .05 level on reading achievement of subjects in secondary level between 18 and 24 point, 20 and 24 point and between ten letter colors. Subject who read 24 point of white letters on purple background obtained the highest scores. 3. There was no significance at .05 level on reading achievement of different letter sizes of students in undergraduate level, but there was significance difference at .05 level on reading achievement of different pairs of colors combination. Subjects who read the black letters on yellow background obtained the highest scores.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
เสมาขันธ์, นวลจันทร์, "การศึกษาขนาดของตัวอักษรสีบนพื้นสีที่เหมาะสมบนจอฉาย" (1996). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 28823.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/28823