Manusya, Journal of Humanities
Publication Date
2020-01-01
Abstract
This paper examines Ian McEwan's The Children Act as a work of fiction that explores the contemporary issue of secularism. My argument is that the novel's exploration of the interplay between law and feelings demonstrates McEwan's attempt to defy the dichotomous quality commonly attributed to law. By juxtaposing the implementation of law and religious practices, the novel's dramatization of the collision between these two forces shows that emotion and feeling are never absent from the allegedly unsym-pathetic secular civic institution. The realm of law can offer both sympathy and com-passion to people who are subject to it.(ความเป็นฆราวาส อารมณ์ และกฎหมายในนวนิยายเรื่อง The Children Act ของเอียน แม็คคิววันบทความนี้มุ่งศึกษานวนิยายเรื่อง The Children Act ของเอียน แม็คคิววันในฐานะเรื่องแต่งที่นําเสนอประเด็นปัญหาในสังคมร่วมสมัยเกี่ยวกับแนวคิดฆราวาสนิยม ผู้วิจัยโต้แย้งว่าการนําาเสนอ บทบาทระหว่างกฎหมายและอารมณ์ความรู้สึกในนวนิยายเรื่องนี้แสดงให้เห็นถึงความพยายามของแม็คคิววันที่จะทลายแนวคิดแบบขั้วตรงข้ามที่มักถูกนํามาผูกโยงกับกฎหมาย แม็คคิววันเปรียบเทียบการใช้อําานาจทางกฎหมายกับวิธีปฏิบัติทางศาสนาและแสดงให้ผู้อ่านเห็นว่าการตัดสินคดีความทางกฎหมายในศาลซึ่งถือเป็นสถาบันฝ่ายพลเรือนทางฆราวาสนั้นไม่ได้เป็นกระบวนการอันปราศจากอารมณ์และความรู้สึกเสมอไป ตัวกฎหมายเองก็สามารถแสดงความเห็นใจและความอาทรต่อผู้อยู่ใต้บังคับของกฎหมายได้เช่นกัน)
First Page
1
Last Page
18
Recommended Citation
Rattanamathuwong, Bancha
(2020)
"Secularity, Emotion and Law in Ian McEwan's The Children Act,"
Manusya, Journal of Humanities: Vol. 23:
No.
1, Article 1.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/manusya/vol23/iss1/1