วารสารบรรณารักษศาสตร์ (Library Science Journal)
Abstract
การรู้สารนิเทศเป็นทักษะพื้นบานที่มีความสำคัญต่อการเรียนในระดับอุดมศึกษา ผลการศึกษาเกี่ยวกับการรู้สารนิเทศของนิสิตนักศึกษาในประเด็นต่าง ๆ จึงเป็นประโยชน์แก่หน่วยงานที่เกี่ยวข้อในการประเมินและกำหนดแนวทางการส่งเสริมทักษะการรู้สารนิเทศแก่นิสิตนักศึกษาได้อย่างเหมาะสม บทความนี้นำเสนอข้อสรุปผลการศึกษาจากงานวิจัย 2 เรื่อง ซึ่งเกี่ยวกับการรู้สารนิเทศของนิสิตปริญญาตรี จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย โดยเน้นในด้านการตระหนักรู้ขอบเขตของสารนิเทศที่ต้องการ การใช้กลยุทธ์สืบค้นเพื่อเข้าถึงสารนิเทศ การประเมินสารนิเทศ และการใช้สารนิเทศให้เกิดประโยชน์ได้อย่างเหมาะสมถูกต้อง Information literacy is a key basic skill for studying in higher education. The research results on students’ information literacy will, therefore, be useful to related agencies for assessing and planning to Promote their students’ information literacy appropriately. This article presents the research results of two studies investigating Chulalongkorn University undergraduates’ information literacy, particularly on their recognition of information needs, searching strategies to locate and access information, information evaluation, and information use.
First Page
25
Last Page
37
Digital Object Identifier (DOI)
10.58837/CHULA.LSJ.32.2.2
Recommended Citation
เบอรพันธุ์, จินดารัตน์
(2012)
"การรู้สารนิเทศของนิสิตปริญญาตรี จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย Information Literacy of Chulalongkorn University Undergraduate Students,"
วารสารบรรณารักษศาสตร์ (Library Science Journal): Vol. 32:
Iss.
2, Article 2.
DOI: https://doi.org/10.58837/CHULA.LSJ.32.2.2
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/lsj/vol32/iss2/2