วารสารบรรณารักษศาสตร์ (Library Science Journal)
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการจัดบริการล่วงเวลาในห้องสมุดมหาวิทยาลัยในด้านวัตถุประสงค์การจัดการ และ การให้บริการ รวมถึงปัญหาในการจัดบริการล่วงเวลาในห้องสมุดมหาวิทยาลัย การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากหัวหน้าห้องสมุดหรือบรรณารักษ์ผู้รับผิดชอบการจัดบริการล่วงเวลาในห้องสมุดมหาวิทยาลัย รวมทั้งสิ้น 113 แห่ง ได้รับแบบสอบถามกลับมาจำนวน 95 ชุด (ร้อยละ 84.07) ผลการวิจัยพบว่า ห้องสมุเมหาวิทยาลัยจำนวนมาดที่สุดจัดบริการล่วงเวลาเพื่อส่งเสริมการใช้ทรัพยากรสารนิเทศสำหรับ การค้นคว้าและการวิจัยในห้องสมุด โดยห้องสมุดมหาวิทยาลัยส่วนใหญ่ให้บริการทุกบริเวณของห้องสมุด และให้บริการยืม-คืน ทรัพยากรสารนิเทศ สำหรับปัญหาการจัดบริการล่วงเวลา พบว่าห้องสมุดมหาวิทยาลัยประสบปัญหาในด้านการจัดการให้ บริการในระดับปานกลางและระดับน้อยเหมือนกัน โดยปัญหาด้านการจัดการที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ผู้ใช้บริการมีจำนวนน้อย ไม่คุ้มกับค่าใช้จ่ายในการดำเนินการ และปัญหาด้านการให้บริการที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ห้องสมุดไม่สามารถจัดบริการได้ทุกบริเวณพื้นที่ของห้องสมุด The objectives of this research were 1) to study overtime service management in university libraries, in terms of, objectives, management, and service; and 2) to investigate problems in managing overtime service in university libraries. This study was a survey research in which data was collected from questionnaires distributed to 113 university library directors or librarians responsible for managing overtime service. There were 95 questionnaires returned (84.07 %). The results from the study indicate that most university libraries have managed overtime service in order to reinforce the usage of information resources for education and research in the libraries. To operate the service, the majority of libraries have allocated every service area of their libraries and provided circulation service. Regarding the problems relevant to managing overtime service, the university libraries have similarly encountered the problem of management and problem of service at moderate and minimum levels. The problem of management receiving the highest mean score is that there are small number users, so it is not cost-effective to manage the service; and the problem of service receiving the highest mean score is that the university libraries cannot provide the overtime service in every area of their libraries.
First Page
53
Last Page
76
Digital Object Identifier (DOI)
10.58837/CHULA.LSJ.29.2.4
Recommended Citation
ไชยยะ, สุบิน
(2009)
"การจัดบริการล่วงเวลาในห้องสมุดมหาวิทยาลัย,"
วารสารบรรณารักษศาสตร์ (Library Science Journal): Vol. 29:
Iss.
2, Article 4.
DOI: https://doi.org/10.58837/CHULA.LSJ.29.2.4
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/lsj/vol29/iss2/4