Journal of Letters
Publication Date
2019-01-01
Abstract
This mixed-methodresearch examines errorsin the useof Spanish verb formsto expressfuturity. The sample consists of 74 Thai university undergraduate students (2nd, 3rdand 4thyear) majoring in Spanish attheFaculty of Arts, Chulalongkorn University. ContrastiveAnalysis (CA) and ErrorAnalysis (EA) are themain theoretical frameworksused to account for various errors found in the students'essays andclozetest. The errors detected are presented statistically toshowtheirfrequencies and to identify their causes. The analysis reports that to express futurity Thai university undergraduate learners have difficulties in assimilating the grammatical, semantic and pragmatic rules ofverbforms. On the other hand, the interferenceof mother language and some strategies, such as simplification and hypercorrection, can be observed. To ensure efficient assimilation ofverbforms expressing futurity, this paper recommends that the focus of teaching be on theattitudes of speakers and level of commitment conveyed by thoseverbforms.(งานวิจัยเชิงปริมาณและคุณภาพนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาข้อผิดพลาดในการใช้รูปกริยาภาษาสเปนที่แสดงเวลาอนาคต กลุ่มตัวอย่างที่ใช้คือนิสิตเอกภาษาสเปนชั้นปีที่ 2, 3 และ 4 คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย จํานวน 74 คน วิธีการที่ใช้คือการวิเคราะห์เปรียบต่างและการวิเคราะห์ข้อผิดพลาด เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ เรียงความและแบบทดสอบแบบเติมคําเพื่อวัดความเข้าใจรูปกริยาที่แสดงเวลาอนาคต ข้อผิดพลาดที่พบจะนําเสนอเป็นตัวเลขทางสถิติเพื่อจําแนกความถี่ วิเคราะห์และหาข้อสรุปของสาเหตุข้อผิดพลาดนั้นผลการวิจัยพบว่าข้อผิดพลาดของนิสิตในการเลือกใช้รูปกริยาเพื่อเล่าเหตุการณ์ในอนาคตเป็นผลมาจากการไม่รู้กฎไวยากรณ์ ข้อจํากัดทางอรรถศาสตร์ และบริบทสถานการณ์ที่รูปกริยาหนึ่ง ๆ สามารถใช้ได้ขณะเดียวกันก็พบการแทรกแซงของภาษาแม่และกลวิธีต่าง ๆเช่น การทําให้ง่ายและ การแก้ไขเกินเหตุงาน วิจัยนี้ เสนอให้ผู้สอนชี้ ให้ผู้เรียนเห็นว่าในบริบทที่สามารถใช้รูปกริยาได้มากกว่าหนึ่งรูป แต่ละรูปกริยาจะเสนอมุมมองหรือความหนักแน่นของเหตุการณ์อนาคตที่ต่างกัน)
DOI
10.58837/CHULA.JLETTERS.48.1.8
First Page
195
Last Page
220
Recommended Citation
Poopuang, Sukij
(2019)
"Spanish Verb Forms Expressing Futurity : Thai University Undergraduates' Errors(ข้อผิดพลาดในการใช้กริยาภาษาสเปนที่แสดงเวลา อนาคตของ ผู้เรียนชาวไทยระดับอุดมศึกษา),"
Journal of Letters: Vol. 48:
Iss.
1, Article 8.
DOI: 10.58837/CHULA.JLETTERS.48.1.8
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/jletters/vol48/iss1/8