•  
  •  
 

Journal of Letters

Publication Date

2018-07-01

Abstract

Thisstudy presents a Japaneselanguage teaching class which implementedactive and reflective learning. The class focused on the students' learning process and cognitive process with an aim to involve the students in active deep learning. Fifteen can-do statements, in compliance with the guidelines of theCommon European Framework of Reference for Languages (CEFR), were used to design the class. Students' reflective blogs were analyzed to capturedata on learning achievement. The study showed that the correspondinglevelsfor students' development were CEFR levels B1-B2. The study also revealed that all students used cognitive skills, such as summarizing and comparing. In contrast, only some of the students used meta-cognitive skills, such as analyzing, self-evaluating, and planning when writing their blogs. The results from the study help improve subsequent lessonsby setting appropriate goalsaccording to students' levels, and by activating the students'meta-cognitive skillsmore frequently.(งานวิจัยนี้นำเสนอการออกแบบการเรียนการสอนภาษาญี่ปุ่นเพื่อพัฒนาการเรียนรู้แบบตื่นตัวและไตร่ตรอง โดยให้ความสำคัญกับ "กระบวนการเรียนรู้ (learning process)" และ "กระบวนการทางปัญญา(cognitive process)" เพื่อนำไปสู่ active deep learningงานวิจัยนี้ใช้ can-do statements 15 ข้อความตามระดับของกรอบCEFR(Common European Framework of Reference for Languages) ในการออกแบบการเรียนการสอนและใช้ข้อความที่ผู้เรียนเขียนสะท้อนความคิดของตนใน blogเป็นเครื่องมือและข้อมูลในการวิเคราะห์ผลการวิจัยสรุปได้ว่าระดับที่มีความเหมาะสมในการตั้งเป้าหมายของวิชานี้อยู่ในระดับ B1-B2 ตามกรอบ CEFR และผู้เรียนทุกคนใช้ทักษะด้านปัญญา(cognitive skills) เช่น ทักษะการสรุปและการเปรียบเทียบได้ดี แต่มีผู้เรียนบางส่วนเท่านั้นที่ใช้ทักษะอภิปัญญา(meta-cognitive skills)เช่น ทักษะการวิเคราะห์ การประเมินตนเองและการวางแผนได้ทั้งนี้ สามารถนำผลวิจัยไปใช้ปรับปรุงการเรียนการสอนเพื่อกำหนดระดับความสามารถที่เป็นเป้าหมายได้เหมาะสมและการกระตุ้นให้ผู้เรียนใช้ทักษะอภิปัญญา(meta-cognitiveskills) ในการเรียนรู้มากขึ้น)

DOI

10.58837/CHULA.JLETTERS.47.2.7

First Page

331

Last Page

391

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.