Journal of Letters
Publication Date
2018-01-01
Abstract
The present study aims to explorecultural differences between Thais and Spaniards in the classroom with regards to expectations about role and desirable traits of teachers and students, in order to identify problems caused by cultural differences and then provide a guideline for coping with those differences. In-depth interviews were conducted with fifty informants: forty Thai students majoring in Spanish and ten Spanish teachers. The results indicate major differences in roleexpectations of students. Results show that Spanish teachers expect students to express their opinions and ask questions, whereas most Thai students tend to remain silent. What Thai students value most in a student is respect for teacher, whereas Spanish teachersconsider this trait the least important. They value curiosity and readiness to ask questions, which Thai students deem to be the least important in a student. In conclusion, if teachers and students are aware of these cultural differences and try to adapt themselves, the communication and relationship among them will be smoother.(งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความแตกต่างทางวัฒนธรรมของชาวไทยและชาวสเปนในบริบทชั้นเรียนในประเด็นเรื่องความคาดหวังที่มีต่อบทบาทและคุณสมบัติที่พึงประสงค์ของผู้สอนและผู้เรียนเพื่อวิเคราะห์ปัญหาที่เกิดจากความแตกต่างทางวัฒนธรรมและเสนอแนวทางปฏิบัติเพื่อรับมือกับความแตกต่างดังกล่าว ผู้วิจัยเก็บข้อมูลโดยการสัมภาษณ์กลุ่มตัวอย่างการศึกษา จำนวน 50คน โดยแบ่งออกเป็นผู้เรียนชาวไทยที่เรียนภาษาสเปน จำนวน 40คน และผู้สอนชาวสเปนที่สอนภาษาสเปนจำนวน 10คน ผลการศึกษาปรากฏว่า ความแตกต่างที่สำคัญที่พบคือ ผู้สอนชาวสเปนคาดหวังให้ผู้เรียนแสดงความคิดเห็นและถามเมื่อสงสัย ในขณะที่ผู้เรียนชาวไทยส่วนใหญ่มักเงียบและไม่แสดงความคิดเห็น นอกจากนี้ ผู้เรียนชาวไทยทุกคนให้ความสำคัญมากกับการให้ความเคารพผู้สอน ซึ่งเป็นสิ่งที่ผู้สอนชาวสเปนให้ความสำคัญน้อยที่สุด สิ่งที่ผู้สอนชาวสเปนให้ความสำคัญมากที่สุดคือการใฝ่รู้และการรู้จักตั้งคำถามเมื่อไม่เข้าใจ ซึ่งเป็นคุณลักษณะที่ดีของผู้เรียนที่ผู้เรียนชาวไทยกลับให้ความสำคัญน้อยที่สุด หากผู้สอนและผู้เรียนรู้จักความต่างทางวัฒนธรรมนี้และพยายามปรับตัวเข้าหากัน อาจทำให้การสื่อสารและสัมพันธภาพระหว่างทั้งสองฝ่ายราบรื่นมากขึ้น)
DOI
10.58837/CHULA.JLETTERS.47.1.4
First Page
161
Last Page
189
Recommended Citation
Phumchijzarnan, Zahraulnan and Rangponsumrit, Nunghatai
(2018)
"Cultural differences in Education: a case study of Thai students and Spanish teachers in university-level Spanish language classroom in Thailand(ความแตกต่างด้านวัฒนธรรมการเรียน:กรณีศึกษาผู้เรียนชาวไทยและผู้สอนชาวสเปนในชั้นเรียนภาษาสเปนระดับอุดมศึกษาในประเทศไทย),"
Journal of Letters: Vol. 47:
Iss.
1, Article 4.
DOI: 10.58837/CHULA.JLETTERS.47.1.4
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/jletters/vol47/iss1/4