Journal of Letters
Publication Date
2017-01-01
Abstract
The study showed the result of Oral Proficiency levels and use of language forms among Japanese-majored Thai students in ChulalongkornUniversity. Oral Proficiency levels followed the guidelines by The American Council on the Teaching of Foreign Languages (ACTFL). Ratings in 157 students showed that most of the students were classified as intermediate, and only 40% of the students had adequate language skills appropriate for their post-graduation employment. Analysis of database further revealed that Thai JFL learners tended to use a language form that was different from learners of other native languages and different from JSL learners. Thai JFL learners were more likely to use language forms that were self-directed, and less likely to use those that focused on the listener. The findings from this study will help design Japanese conversation lessons in Thailand.(งานวิจัยนี้แสดงผลการวิเคราะห์ระดับความสามารถการพูดและการใช้รูปภาษาของผู้เรียนภาษาญี่ปุ่นเป็นวิชาเอกชาวไทยในคณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย การวัดระดับใช้การสัมภาษณ์ตามกรอบของACTFL-OPIผลการวัดระดับของผู้เรียนจำนวน 157 คน ทำให้ทราบว่าผู้เรียนมีความสามารถอยู่ในระดับกลางเป็นส่วนใหญ่ และก่อนจบการศึกษามีเพียง 40% ที่มีความสามารถในระดับที่เหมาะสมกับอาชีพที่เลือกประกอบ สำหรับผลการวิเคราะห์การใช้รูปภาษาจากคลังข้อมูลทำให้ทราบว่า ผู้เรียนชาวไทยที่เป็นผู้เรียน JFL มีแนวโน้มที่จะใช้"รูปภาษาที่มุ่งไปยังตนเอง" มาก ซึ่งต่างกับผู้เรียนที่มีภาษาแม่เป็นภาษาอื่นและต่างกับผู้เรียนJSLที่จะใช้"รูปที่แสดงความเกี่ยวพันกับผู้ฟัง"มากกว่า ผลของงานวิจัยชี้ให้เห็นถึงปัญหาและคาดว่าจะสามารถนำผลงานวิจัยไปพัฒนาการเรียนการสอนภาษาญี่ปุ่นในประเทศไทยได้อย่างชัดเจนมากขึ้น)
DOI
10.58837/CHULA.JLETTERS.46.1.6
First Page
171
Last Page
207
Recommended Citation
Katagiri, Kanolwan Laohaburanakit
(2017)
"Oral Proficiency Levels and Likely Use of Language Forms among Thai University Students Majoring in Japanese(ระดับความสามารถการพูดและแนวโน้มการใช้รูปภาษาของผู้เรียนภาษาญี่ปุ่นเป็นวิชาเอกชาวไทย ในคณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย),"
Journal of Letters: Vol. 46:
Iss.
1, Article 6.
DOI: 10.58837/CHULA.JLETTERS.46.1.6
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/jletters/vol46/iss1/6