•  
  •  
 

Abstract

The objective of this research was to conduct a participatory development processusing problem-based non-formal learning to enhance restorative conflict resolution skills for juveniles in slums. The methodology consisted of four steps, namely, 1) a needs survey of conflicting parties involving people, reflection and discussion, 2) selection of a conflict resolution method, 3) observation, and 4) evaluation. The participants in this study consistedof a pair of conflicting juveniles, as well as 9 other people, namely friends, community members and 6 community leaders. The setting comprised the Wat Pho Riang and Wat Amphawa communities in Bangkok. The results of this study indicate that the pair of juveniles that were in conflict and involving people was able to change their attitudes, share experiences, and collaborate to achieve goals by being open-minded. Thus, they had a chance to experience self-change. The researcher then synthesized results from the process. This process was based on beliefs in the potential of juveniles in slums to learn methods for changing themselves to achieve conflict self-resolution. The learning process consisted of five steps, as follows: 1) Critical reflective practice, 2) Creative planning, 3) Understandable communication,4) Participatory change, and 5) Conclusions. Factors affecting the employing of this process include factors supporting locations, equipment and time.(การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนากระบวนการเรียนรู้นอกระบบโรงเรียนแบบมีส่วนร่วมโดยใช้ปัญหาเป็นฐานเพื่อเสริมสร้างความสามารถด้านการจัดการความขัดแย้งเชิงสมานฉันท์สำหรับเยาวชนในชุมชนแออัด มีการดำเนินการวิจัย 4 ขั้นตอน ได้แก่ 1) การสำรวจความต้องการของเยาวชนคู่ขัดแย้งและผู้มีส่วนเกี่ยวข้อง และกำหนดกิจกรรมในการแก้ไขปัญหา 2) การดำเนินการตามกิจกรรมที่กำหนดไว้3) การตรวจสอบผลการแก้ไขปัญหา และ 4) การถอดบทเรียนเกี่ยวกับสิ่งที่ได้เรียนรู้ ผู้มีส่วนร่วมในงานวิจัยนี้ คือ เยาวชนคู่ขัดแย้ง 1 คู่ ผู้มีส่วนเกี่ยวข้องกับความขัดแย้ง 9 ท่าน และผู้นำชุมชน 6 ท่าน พื้นที่ในการศึกษาวิจัย คือ ชุมชนวัดโพธิ์เรียงและชุมชมวัดอัมพวา กรุงเทพมหานคร ผลการวิจัย พบว่า เยาวชนคู่ขัดแย้งได้เรียนรู้เพื่อจัดการปัญหาของตนเอง โดยร่วมกับผู้มีส่วนเกี่ยวข้องในการคิด วางแผน ดำเนินการ และสรุปผล แล้วได้เปลี่ยนแปลงตนเอง ความขัดแย้งจึงระงับลงในที่สุด เมื่อสังเคราะห์กระบวนการ พบว่า อยู่บนความเชื่อพื้นฐาน คือ เยาวชนในชุมชนแออัดมีศักยภาพในการเรียนรู้เพื่อจัดการปัญหาที่เกิดขึ้นด้วยตนเอง ประกอบด้วย 5 ขั้นตอน ได้แก่ 1) การย้อนคิดย้อนทบทวน 2) การวางแผนอย่างสร้างสรรค์ 3) การสื่อสารอย่างเข้าใจ 4) การร่วมมือเพื่อเปลี่ยนแปลง และ 5) การสรุปสิ่งที่ได้จากการเรียนรู้ โดยมีปัจจัยในการนำกระบวนการไปใช้ ได้แก่ ความพร้อมด้านผู้สนับสนุนสถานที่ อุปกรณ์ และเวลา)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

405

Last Page

425

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.