Abstract
The purposes of this research were to: 1) develop instructional process based on inquiry approach and situated learning approach to promote ability in conducting research in teacher students; and 2) study efficiency instructional process of the instructional model development. The research design was quasi-experimental research. The study composed of two phases which were the development of the instructional model and the experimentof using the model. The samples were 55 teacher students from 2 classrooms, divided into 2 groups: 30 teacher students as the experimental group and 25 teacher students as the control group. The sample groups were chosen by the use of simple random sampling. The research had conducted for 15 weeks. The research instruments included research assessment, interview and learning log. Data were analyzed by the percentage of average scores, SD and t-test. The results of this research were as follows: 1) the instructional process based on an inquiry approach and a situated learning approach to promote ability of conducting research of student teachers consist of four steps: (1) stimulating interest by using problemsin real situation; (2) searching and applying knowledge in real situation; (3) applying gained knowledge in real situation; and (4) exchanging gained knowledge. 2) After using developed instructional model, the experimental group could promote ability in conducting research higher than the control group at a significant level of .05.(การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนากระบวนการเรียนการสอนตามแนวคิดการสืบสอบและการเรียนรู้เชิงสถานการณ์เพื่อส่งเสริมความสามารถในการทำวิจัยสำหรับนักศึกษาครู และ 2) ศึกษาประสิทธิผลของกระบวนการเรียนการสอนที่พัฒนาขึ้น รูปแบบการวิจัยเป็นแบบกึ่งทดลอง ประกอบด้วย2 ขั้นตอน ขั้นตอนที่ 1 พัฒนากระบวนการเรียนการสอน และขั้นตอนที่ 2 ทดลองใช้กระบวนการที่พัฒนาขึ้น ตัวอย่าง คือ นักศึกษาครู จำนวน 55 คน จาก 2 ห้องเรียน แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง จำนวน 30 คน และกลุ่มควบคุม จำนวน 25 คน ใช้การสุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบง่ายด้วยการจับสลาก ระยะเวลาในการทดลอง15 สัปดาห์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบประเมินคุณภาพงานวิจัย แบบสัมภาษณ์ แบบบันทึกการเรียนรู้วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัย พบว่า 1) กระบวนการเรียนการสอนตามแนวคิดการสืบสอบและการเรียนรู้เชิงสถานการณ์เพื่อส่งเสริมความสามารถในการทำวิจัยสำหรับนักศึกษาครู ประกอบด้วย 4 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นที่ 1 สร้างความสนใจโดยใช้ปัญหาในบริบทจริง ขั้นที่ 2 สืบค้นและใช้ความรู้ในสถานการณ์ที่กำหนดขั้นที่ 3 นำ ความรู้ไปฝึกปฏิบัติในสถานการณ์จริง ขั้นที่ 4 แลกเปลี่ยนเรียนรู้ และ 2) หลังใช้กระบวนการเรียนการสอนที่พัฒนาขึ้น กลุ่มทดลองมีความสามารถในการทำวิจัยสูงกว่ากลุ่มควบคุม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
241
Last Page
257
Recommended Citation
Pilasombat, Patcharaporn; Sawekngam, Wichai; and Makanong, Amporn
(2020)
"Development of the Instructional Process based on Inquiry Approach and Situated Learning Approach to Promote Ability in Conducting Research of Student Teachers(การพัฒนากระบวนการเรียนการสอนตามแนวคิดการสืบสอบและการเรียนรู้เชิงสถานการณ์ เพื่อส่งเสริมความสามารถในการทำวิจัยสำหรับนักศึกษาครู),"
Journal of Education Studies: Vol. 48:
Iss.
3, Article 15.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol48/iss3/15