•  
  •  
 

Abstract

This research aimed to 1) study the level of public consciousness of student teachers at Chiang Rai Rajabhat University, 2) develop the public consciousness training program for student teachers at Chiang Rai Rajabhat University, and 3) study the effects of the public consciousness training program on student teachers at Chiang Rai Rajabhat University. The sample group included 30 students from the Faculty of Education, who were selected using the purposive sampling method. The research tools included a public consciousness questionnaire and the public consciousness training program for student teachers at Chiang Rai Rajabhat University. The data were analyzed using mean scores, standard deviations, and t-tests. The results were as followes:1. Overall mean scores of the student teachers' public consciousness were at high level (M = 3.51, SD = 1.26). However, their scores on the ?Regarded as one?s responsibility? topic were at a moderate level (M = 3.23, SD = 1.36).2. The public consciousness training program for student teachers at Chiang Rai Rajabhat University consisted of four learning units, which were 1) teachers with public consciousness, 2) teachers? duty, 3) public consciousness for building relationships, and 4) public consciousness projects for better society. The duration of the training program lasted 12 hours in total and was evaluated with high level scores (M = 4.07, SD =1.9).3. The results from the training program showed that the student teachers? public consciousness scores, as a result of completing the training program (M = 4.60, SD = 0.51), were significantly higher than those before participating in training program (M = 4.04,SD = 0.31) at .05 level of significance.(การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาระดับจิตสาธารณะ 2) พัฒนาโปรแกรมการฝึกอบรมจิตสาธารณะ และ 3) ศึกษาผลของการใช้โปรแกรมการฝึกอบรมเพื่อเสริมสร้างจิตสาธารณะสำหรับนักศึกษาครูมหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย ตัวอย่าง คือ นักศึกษาชั้นปีที่ 1?4 คณะครุศาสตร์ จำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้คือ แบบวัดจิตสาธารณะ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบค่าทีผลการวิจัย พบว่า 1. นักศึกษาครูมีคะแนนจิตสาธารณะโดยรวมอยู่ในระดับมาก (M = 3.51, SD = 1.26) แต่มีด้านการถือเป็นหน้าที่ความรับผิดชอบ อยู่ในระดับปานกลาง (M = 3.23, SD = 1.36)2. โปรแกรมฝึกอบรมเพื่อเสริมสร้างจิตสาธารณะ สำหรับนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงรายประกอบด้วย 4 หน่วยการเรียนรู้ ได้แก่ 1) ครูผู้มีจิตสาธารณะ 2) หน้าที่ของครู 3) จิตสาธารณะสานสัมพันธ์และ 4) โครงการจิตสาธารณะสร้างสรรค์สังคม รวมเวลาในการฝึกอบรม 18 ชั่วโมง และผลการประเมินอยู่ในระดับมาก (M = 4.07, SD = 1.9)3. ผลการใช้โปรแกรมการฝึกอบรม นักศึกษาครูมีคะแนนจิตสาธารณะหลังอบรม (M = 4.60, SD = 0.51) สูงกว่าก่อนอบรม (M = 4.04, SD = 0.31) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

1

Last Page

20

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.