Abstract
This mixed-method research aimed to establish an information literacydevelopment model for undergraduate students studying journalism. To develop a draft of the model, the researcher conducted in-depth interviews of 20 key research informants, and arranged a focus group with 7 experts consisting of academics and professionals in library and information science and journalism to verify and test the model. The ?Participative Management, Collaboration, Integration? model (PCI), including components such as factors, stakeholders, and strategies related to the information literacy development of undergraduate students in journalism programs, was developed as a result of the study. The results of the model trial revealed that the integration of information literacy lessons into journalism classes could enhance students? IL skill. Also, students? satisfaction regardingthe lesson and activity integrated in the trial class was shown to be at the highest level.(การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาโมเดลการพัฒนาทักษะการรู้สารสนเทศของนักศึกษาระดับปริญญาตรี สาขาวารสารศาสตร์ โดยใช้วิธีวิจัยแบบผสานวิธี ประกอบด้วย การวิจัยเอกสารและการวิจัยเชิงคุณภาพ ผู้วิจัยสัมภาษณ์ผู้ให้ข้อมูลหลัก จำนวน 20 คน จัดทำร่างโมเดล และสนทนากลุ่มผู้ทรงคุณวุฒิทางวารสารศาสตร์ บรรณารักษศาสตร์และสารสนเทศศาสตร์ จำนวน 7 คน เพื่อรับรองโมเดล และนำโมเดลไปทดลองใช้ โดยการออกแบบกิจกรรมการเรียนการสอนและทดลองสอนเนื้อหาการรู้สารสนเทศในรายวิชาของหลักสูตรระดับปริญญาตรี สาขาวารสารศาสตร์ ผลการศึกษา พบว่า โมเดลที่พัฒนาขึ้นมีชื่อว่า ?โมเดลการจัดการแบบมีส่วนร่วม ความร่วมมือ และการบูรณาการ? (Participative Management,Collaboration, Integration Model) เรียกโดยย่อว่า พีซีไอโมเดล (PCI Model) ประกอบด้วย ปัจจัยที่เกี่ยวข้อง ผู้มีส่วนเกี่ยวข้อง และกลยุทธ์การพัฒนาทักษะการรู้สารสนเทศของนักศึกษาระดับปริญญาตรีสาขาวารสารศาสตร์ หลังการทดลองใช้โมเดล พบว่า นักศึกษามีทักษะการรู้สารสนเทศสูงขึ้น และมีความพึงพอใจในบทเรียนและกิจกรรมการบูรณการการรู้สารสนเทศในระดับมากที่สุด)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
91
Last Page
110
Recommended Citation
Ngernpoolsap, Duangkaew and Sacchanand, Chutima
(2020)
"The Development of Information Literacy Development Model of Undergraduate Students in Journalism Programs(การพัฒนาโมเดลการพัฒนาทักษะการรู้สารสนเทศของนักศึกษาระดับปริญญาตรี สาขาวารสารศาสตร์),"
Journal of Education Studies: Vol. 48:
Iss.
2, Article 6.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol48/iss2/6