•  
  •  
 

Abstract

This research aims to enhance Systems Thinking (ST) ability into various fields by studying existing conditions and expectations in the context of Flight Attendants? (FAs) training activities and their current understanding of ST. This study represents the first stage of a Research and Development design research consisting of 5 stages, i.e. needs assessment,analysis, design & development, implementation and evaluation and after literature reviews,quantitative data was collected via questionnaires focusing on frequency, percentageand dual-response data prioritization (Priority Needs Index (PNI)). The questionnaires were handed to 296 FAs from 9 airlines. The results showed that 66.89% of FAs had never received any training other than service, first-aid and safety trainings from their company, 61.15% had misunderstanding of ST characteristics, and the suitable online training methodamounted to 28.38%, and blended training classes to 25.34%. The PNI method revealed that the first priority of the opinions of FAs on skill trainings provided by the airlines is the usefulness and applicability to actual work and the first priority of the opinions of FAs on training support provided by the airlines is to provide training courses in various fields of knowledge. The results of this research will lead to the enhancement of Systems Thinking ability of its employees.(การวิจัยนี้เป็นขั้นตอนแรกของการวิจัยและพัฒนา อันประกอบด้วย 5 ขั้นตอน ได้แก่ การหาความต้องการจำเป็น การวิเคราะห์ การออกแบบและพัฒนา การนำไปใช้ ตลอดจนการประเมินผล เพื่อพัฒนาความสามารถด้านการคิดเชิงระบบแก่พนักงานในอุตสาหกรรมอื่น ๆ ด้วยการศึกษาสภาพและความคาดหวังในบริบทของพนักงานต้อนรับบนเครื่องบินเกี่ยวกับกิจกรรมการฝึกอบรมและความเข้าใจการคิดเชิงระบบ เมื่อศึกษาวรรณกรรมแล้ว ได้เก็บข้อมูลเชิงปริมาณโดยการแจกแบบสอบถามแก่พนักงานต้อนรับบนเครื่องบินทั้งหมด 9 สาย จำนวน 296 คน โดยเก็บข้อมูลความถี่ ร้อยละและการจัดลำดับข้อมูลแบบตอบสนองคู่ (dual-response format) โดยวิธี Priority Needs Index (PNI) ผลวิจัย พบว่าร้อยละ 66.89 พนักงานฯ ไม่ได้รับการฝึกอบรมอื่น นอกจากการอบรมประจำปีของบริษัท ร้อยละ 61.15 เข้าใจลักษณะการคิดเชิงระบบคาดเคลื่อน วิธีการฝึกอบรมที่เหมาะสม คือ การฝึกอบรมออนไลน์ คิดเป็นร้อยละ 28.38 และการอบรมแบบผสมผสาน คิดเป็นร้อยละ 25.34 และผลการจัดลำดับความสำคัญของความคิดเห็นโดยใช้ PNI พบว่า การพัฒนาตนเองด้วยการฝึกอบรมของบริษัทนั้น มีประโยชน์ ใช้กับชีวิตจริงได้เป็นความสำคัญอันดับ 1 และด้านการสนับสนุนการฝึกอบรมจากบริษัทนั้น ควรจัดฝึกอบรมความรู้ศาสตร์ต่าง ๆ ด้วยเป็นความสำคัญอันดับ 1)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

358

Last Page

381

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.