Abstract
Objectives of this research are: 1) to study participatory integrated student care systems; 2) to study good practice of participatory integrated student care systems; and 3) to propose policy alternatives for promoting participatory integrated student care systems.Through a mixed method research, the researcher used a survey to collect data from schoolteachers. The survey was used to analyze current conditions and problems of student care systems. Then, the researcher investigated good models of participatory integrated student care systems by interviewing school teachers. The research findings show that 1) the current conditions and problems of student care systems that need to be solved relate to organizational structure, personnel, understanding of student care systems, and budget. 2) The good models for promoting participatory integrated student care systems can be achieved by undertaking two cooperative strategies: the cooperative coordination of all related personnel, and enhancing the cooperation of schools? management committees. 3) The researcher also proposes seven policy alternatives to promote participatoryintegrated student care systems, namely (i) restructuring human resources based on schoolneeds, (ii) enhancing understanding and knowledge related to student care systems,(iii) promoting the continuity of the schools? student care systems, (iv) improving monitoringand follow-up systems, (v) reviewing the recruitment process, (vi) enhancing local financial support, and (vii) developing health care system coverage to include mental health relatedissues.(การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาสภาพ และปัญหาของระบบการดูแลผู้เรียนในปัจจุบัน 2) เพื่อศึกษาตัวแบบที่ดีของการบูรณาการแบบมีส่วนร่วมของระบบการดูแลผู้เรียน และ 3) เพื่อนำเสนอทางเลือกนโยบายส่งเสริมการบูรณาการแบบมีส่วนร่วมของระบบการดูแลผู้เรียน เป็นการวิจัยแบบผสมวิธี(mixed method research) ศึกษาสภาพและปัญหาด้วยการส่งแบบสอบถาม ศึกษาตัวแบบที่ดีของการบูรณาการแบบมีส่วนร่วมของระบบการดูแลผู้เรียน และนำข้อมูลที่ได้มาสู่การนำเสนอทางเลือกนโยบายผลการวิจัยพบว่า 1) สภาพและปัญหาของระบบการดูแลผู้เรียนที่จำเป็นต้องได้รับการแก้ไขเป็นปัญหาที่เกี่ยวกับด้านโครงสร้างขององค์กร บุคลากร การเสริมสร้างความรู้และความเข้าใจระบบการดูแลผู้เรียนและงบประมาณ 2) ตัวแบบที่ดีของการบูรณาการแบบมีส่วนร่วมของระบบการดูแลผู้เรียนทำได้ 2 แบบ คือ การขับเคลื่อนโดยคณะครูทั้งโรงเรียน และ การขับเคลื่อนโดยครูแกนนำ 3) ทางเลือกนโยบายส่งเสริมการบูรณาการแบบมีส่วนร่วมของระบบการดูแลผู้เรียน 7 ประการ ได้แก่ (1) ปรับโครงสร้างของบุคลากร (2) สร้างความรู้ความเข้าใจที่ถูกต้อง (3) ส่งเสริมความต่อเนื่องในการดำเนินงาน (4) เพิ่มประสิทธิภาพของระบบการกำกับติดตาม (5) ทบทวนการคัดสรรตำแหน่งผู้บริหาร (6) ส่งเสริมการใช้งบสนับสนุนจากท้องถิ่น และ (7) ส่งเสริมการพัฒนาระบบประกันสุขภาพ)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
164
Last Page
185
Recommended Citation
Engphaiboon, Nanteerapon and Kovin, Chuenchanok
(2020)
"Policy Alternatives for Promoting Participatory Integrated Student Care System(ทางเลือกนโยบายส่งเสริมการบูรณาการแบบมีส่วนร่วมของระบบการดูแลผู้เรียน),"
Journal of Education Studies: Vol. 48:
Iss.
1, Article 9.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol48/iss1/9