Article Title
Abstract
The National Institute of Educational Testing Services (Public Organization) was allocated a budget from Thailand?s government to administer the Ordinary NationalEducational Test (O-NET) for students who study under the Basic Education Core CurriculumB.E. 2551 (A.D.2008). The O-NET is held to test the knowledge and thinking ability and assess academic proficiency of Grade 6, 9 and 12 students according to the Basic Education Core Curriculum B.E 2551 (A.D. 2008). There are 6 types of utilization of the ONETscore: 1) to be one of graduation criteria 2) to be one of secondary students admission criteria3) to be one of university admission criteria 4) to be an indicator or a goal of education development 5) to develop learning and enhance students? achievement and 6) serve as data for educational research.(สถาบันทดสอบทางการศึกษาแห่งชาติ (องค์การมหาชน) หรือ สทศ. ได้รับงบประมาณจากรัฐบาลให้ดำเนินการจัดการทดสอบทางการศึกษาระดับชาติขั้นพื้นฐาน (O-NET) โดยไม่เก็บค่าใช้จ่ายจากสถานศึกษาหรือผู้เรียนในหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551 เพื่อวัดความรู้และความคิดของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 และชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ทุกคนโดยประเมินตามมาตรฐานการเรียนรู้ในหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551ในปัจจุบันมีการนำผลการทดสอบทางการศึกษาระดับชาติขั้นพื้นฐาน (O-NET) ไปใช้ประโยชน์ ได้แก่1) ใช้เป็นองค์ประกอบหนึ่งในการตัดสินผลการเรียนของผู้เรียนที่จบการศึกษาตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พ.ศ. 2551 2) ใช้เป็นองค์ประกอบหนึ่งในการคัดเลือกเข้าศึกษาต่อของสถานศึกษา 3) ใช้เป็นองค์ประกอบหนึ่งในการสอบเข้ามหาวิทยาลัย 4) ใช้เป็นเป้าหมายหรือข้อมูลบ่งชี้คุณภาพและการพัฒนาการศึกษา 5) พัฒนาคุณภาพการเรียนการสอนและยกระดับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และ6) ใช้เป็นข้อมูลสำหรับการวิจัยทางการศึกษา)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
63
Last Page
82
Recommended Citation
Thanarachataphoom, Thananun
(2020)
"The Utilization of Ordinary National Educational Test Score(การใช้ประโยชน์จากผลการทดสอบทางการศึกษาระดับชาติขั้นพื้นฐาน),"
Journal of Education Studies: Vol. 48:
Iss.
1, Article 4.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol48/iss1/4