•  
  •  
 

Abstract

Research in educational administration is a study process, searching for knowledge,concepts that will make educational administration successful that will lead to decisions to improve the educational administration and improve the quality of education to achieve the goals of education. The concepts of research are educational administrations such as the study of administrative behavior, application of organization behavior theory, school effectiveness, leadership, and learning change and improvements of schoolsincluding education according to the educational management for mission of the school. At present has given importance to education. Leadership for learning, leadership for change promoting and supporting teachers to have teaching leadership. The effectiveness of the school and the development of the school to be stable and sustainable by the educational administrators can study the research aspects of educational administration in various frameworks to understand and determine research issues in according with the context in each school. To be able to meet the problem-solving and improve the quality of educational administration by using direct research methods. The effectiveness of the school and development of the school to keep up with the change, with an important research-process which are (1) Situation Analysis in Educational Administration, (2) Defining research questions, (3) Reviewing relevant literature, (4) Choosing research methods(5) Research design, (6) Research proposal, (7) Research tool development and data collection, (8) Data analysis, (9) Research presentation, and (10) Utilization of research results(การวิจัยทางการบริหารการศึกษาเป็นกระบวนการศึกษาค้นหาความรู้ แนวคิด หรือวิธีการที่จะทำให้การบริหารการศึกษาประสบความสำเร็จ ที่ช่วยให้ได้สารสนเทศเชิงคุณค่าที่นำไปสู่การตัดสินใจปรับปรุงพัฒนาการบริหารการศึกษา และพัฒนาคุณภาพการศึกษาให้บรรลุเป้าหมายของการจัดการศึกษา แนวคิดของการวิจัยทางการบริหารการศึกษามีหลายมิติ เช่น การศึกษาพฤติกรรมการบริหาร การประยุกต์ทฤษฎีพฤติกรรมองค์การ ประสิทธิผลของสถานศึกษา ความเป็นผู้นำ ภาวะผู้นำและการเรียนรู้ การเปลี่ยนแปลงและปรับปรุงสถานศึกษา รวมทั้งการศึกษาตามภารกิจของการจัดการศึกษาของสถานศึกษา แต่ปัจจุบันได้ให้ความสำคัญต่อการศึกษาภาวะผู้นำเพื่อการเรียนรู้ ภาวะผู้นำร่วมเพื่อการเปลี่ยนแปลง การส่งเสริมและสนับสนุนครูให้มีภาวะผู้นำทางการสอน ประสิทธิผลของสถานศึกษาและการพัฒนาสถานศึกษาให้มีความมั่นคงและยั่งยืน โดยผู้บริหารการศึกษาสามารถศึกษาประเด็นการวิจัยทางการบริหารการศึกษาในกรอบต่าง ๆ เพื่อทำความเข้าใจ และกำหนดประเด็นการวิจัยให้สอดคล้องกับบริบทในสถานศึกษาแต่ละแห่ง ให้สามารถตอบโจทย์การแก้ปัญหาและพัฒนาคุณภาพการบริหารการศึกษาโดยใช้วิธีการวิจัยได้อย่างตรงจุด เกิดประสิทธิผลของสถานศึกษาและการพัฒนาสถานศึกษาได้อย่างเท่าทันกับการเปลี่ยนแปลงโดยมีกระบวนการสำคัญในการวิจัย คือ (1) การวิเคราะห์สถานการณ์ทางการบริหารการศึกษา(2) การกำหนดคำถามวิจัย (3) การศึกษาทบทวนวรรณกรรมที่เกี่ยวข้อง (4) การเลือกวิธีการวิจัย(5) การออกแบบการวิจัย (6) การจัดทำข้อเสนอโครงการวิจัย (7) การพัฒนาเครื่องมือวิจัยและการเก็บรวบรวมข้อมูล (8) การวิเคราะห์ข้อมูล (9) การนำเสนอผลการวิจัย และ (10) การใช้ประโยชน์จากผล)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

186

Last Page

205

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.