•  
  •  
 

Abstract

This study aimed to 1) evaluate the early childhood teacher education curriculum, Bachelor?s Degree programme in Dongkhamxang teacher training college in Lao PDR,and 2) identify areas for improvement of the early childhood teacher education curriculum, Bachelor?s Degree programme in Dongkhamxang teacher training college in Lao PDR.The evaluation methodology was a CIPP model consisting of 5 components: content,input, process, product and impact by Stufflebeam. The total number of population and samples from purposive sampling was 333. The population consisted of college administrators, lecturers, graduates, and 2nd year to 4th year current students. Samples from purposive sampling consisted of school supervisors, employers and early childhood experts. The instruments were a curriculum evaluation questionnaire, curriculum evaluation interview, curriculum evaluation form and a questioning approach for a focus group technique which were verified and revised by experts? recommendations. Data analysis used percentages, arithmetic mean, standard deviation and content analysis. The research results were (1) Context: Curriculum structures, courses and contents were appropriate to reach curriculum objectives and context. Strengths were lecturers and the awareness of the program. The weakness was the physical environment; (2) Input: The input covered qualifications of students and lecturers. Instructional media and learning/teaching materials needed improvement. Program budgeting was rated as fair; (3) Process: The process reached the requirements of curriculum management and student teaching practicum; (4) Product: Knowledge and teaching practicum were well designed andreached the requirement for professional practice and professional conduct; (5) Impact:It met the satisfaction of graduates and employers.The overall evaluation was highly appropriate. Curriculum improvements should include depleting duplicate content, adding courses for student teaching preparation, the student selection process, appropriate classroom settings, and adequate computer services.(การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ประเมินผลหลักสูตรสร้างครูปฐมวัยระดับปริญญาตรีของวิทยาลัยสร้างครูดงคําสร้าง สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว (2) ศึกษาแนวทางการปรับปรุงหลักสูตรสร้างครูปฐมวัยระดับปริญญาตรีของวิทยาลัยสร้างครูดงคําสร้าง สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว โดยใช้รูปแบบการประเมินแบบซิปป์ (CIPP) ของสตัฟเฟิลบีม ประเมินใน 5 ด้าน คือ ด้านบริบท ด้านปัจจัยนําเข้า ด้านกระบวนการ ด้านผลผลิต และด้านผลกระทบ รวบรวมข้อมูลจากประชากรและกลุ่มตัวอย่างที่คัดเลือกแบบเจาะจง 333 คน ได้แก่ ผู้บริหารวิทยาลัยสร้างครู อาจารย์ประจําหลักสูตร บัณฑิตนักศึกษาปัจจุบัน ชั้นปีที่ 2 ถึง 4 ในหลักสูตร กลุ่มตัวอย่างได้จากการคัดเลือกแบบเจาะจงได้แก่ อาจารย์นิเทศก์ ผู้ใช้บัณฑิต และผู้ทรงคุณวุฒิ เครื่องมือที่ใช้คือแบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์ แบบประเมินหลักสูตรและแนวคําถามสําหรับการสนทนากลุ่ม ผ่านการตรวจสอบและปรับปรุงจากผู้เชี่ยวชาญ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า (1) ด้านบริบท: โครงสร้างหลักสูตร เนื้อหาวิชาเหมาะสม ตอบสนองวัตถุประสงค์และองค์ประกอบ จุดแข็งคืออาจารย์ประจําหลักสูตรและชื่อเสียงหลักสูตร จุดอ่อนคือสภาพแวดล้อม (2) ด้านปัจจัยนําเข้า: ครอบคลุมคุณสมบัติของผู้เรียนและอาจารย์ สื่อสารสนเทศด้านการเรียนการสอนต้องปรับปรุง งบประมาณการผลิตบัณฑิตมีความเหมาะสมพอใช้ (3) ด้านกระบวนการ: ครอบคลุมการบริหารจัดการหลักสูตรและการฝึกประสบการณ์วิชาชีพ (4) ด้านผลผลิต: หลักสูตรและการเรียนการสอนมีการออกแบบเหมาะสม ให้บัณฑิตสําเร็จการศึกษาตามหลักสูตรและวิชาชีพ และ (5) ด้านผลกระทบ: บัณฑิตและผู้ใช้บัณฑิตมีความพึงพอใจ ผลการประเมินหลักสูตรมีความเหมาะสมระดับมาก สิ่งที่หลักสูตรควรปรับปรุงได้แก่ เนื้อหารายวิชาซํ้าซ้อน เพิ่มรายวิชาสําหรับเตรียมตัวก่อนออกฝึกสอน การคัดเลือกผู้เรียน สภาพห้องเรียน การจัดระบบให้บริการคอมพิวเตอร์)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

562

Last Page

586

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.