•  
  •  
 

Abstract

The objectives of this research were to study the components, identify, and evaluate the marketing operation strategy promoting the efficient private kindergarten school management. Population were 1,500 people from 750 private kindergartenschools in the Bangkok Metropolitan consisted of 1 administrator and 1 teacher representative of each school. The research tools were questionnaires, in-depth interview form, and strategy evaluation form. Data were analyzed by using mean, standard deviation, regression analysis, and content analysis. The research findings were 1) the components of the marketing operationstrategy promoting the efficient private kindergarten school management in the Bangkok Metropolitan consisted of 3 aspects which were customer relationship, advantageous competitiveness, and sale promotion. 2) The marketing operation strategy consisted of3 strategies which were (1) relationship management, (2) innovation building for advantageous education management, and (3) point of sale (POS) promotion. 3) In overview, the developed marketing operation strategies were at a highest level with low standard deviation of accuracy, possibility, and utility.(การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาองค์ประกอบ กําหนดกลยุทธ์ และประเมินกลยุทธ์การดําเนินงานทางการตลาดที่ส่งเสริมการบริหารโรงเรียนอนุบาลเอกชนที่มีประสิทธิผล ประชากรได้แก่ ผู้บริหาร และตัวแทนครูโรงเรียนอนุบาลเอกชน ในเขตกรุงเทพมหานคร โรงเรียนละ 2 คน จาก 750 โรง รวม 1,500 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์เชิงลึก และแบบประเมินกลยุทธ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์การถดถอย และการวิเคราะห์เนื้อหาผลการวิจัย พบว่า 1) องค์ประกอบการดําเนินงานทางการตลาดที่ส่งเสริมการบริหารโรงเรียนอนุบาลเอกชน ในเขตกรุงเทพมหานคร ประกอบด้วย 3 ด้าน ได้แก่ (1) ความสัมพันธ์กับลูกค้า ประกอบด้วย 5 องค์ประกอบย่อย (2) การสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขัน ประกอบด้วย 5 องค์ประกอบย่อย และ (3) การส่งเสริมการขาย ประกอบด้วย 3 องค์ประกอบย่อย 2) กลยุทธ์การดําเนินงานทางการตลาดฯ ประกอบด้วย 3 กลยุทธื ได้แก่ (1) การบริหารความสัมพันธ์ (2) การสร้างนวัตกรรมเพื่อความได้เปรียบในการจัดการศึกษา และ (3) การส่งเสริมจุดขาย และ 3) ในภาพรวม กลยุทธ์การดําเนินงานทางการตลาดฯ ที่พัฒนาขึ้น มีความถูกต้อง เป็นไปได้ และเป็นประโยชน์ อยู่ในระดับมากที่สุด และข้อมูลมีการกระจายตัวน้อย)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

506

Last Page

518

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.