•  
  •  
 

Abstract

The main objectives of this quantitative and qualitative study were to guagethe awareness of students studying commucation arts in private higher educationinstitutions concerning CCPR, to determine the factors that affected the developmentof CCPR, to obtain information about the awareness of CCPR, 383 students studying communication arts were asked to cpmplete the questionnaire. Thirty-six administrators and instructors from nine private higher education institutions were interviewd in-depth to obtain information about the factors affecting the development of CCPR.The results are as follows: Students? awareness about CCPR in general was high.In terms of itemization, the productive and critical aspects were high followed byresponsible creative and respectively. In addition, the size of the institution affectedstudents? awareness in that big and medium-sized institutions greatly affected theirstudents? awareness, respectively while a small institution averagely. The factorsaffecting the developing of CCPR were administrators by sub-factors; policy attitude,instructor by sub-factors; values teaching program, students by sub-factors; position background attitude and extra-curricular by activities both in class and everyday life. (การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาคุณลักษณะด้านการรับรู้หรือความตระหนักในความสําคัญของทักษะซีซีพีอาร์ของนักศึกษาสถาบันอุดมศึกษาเอกชนและวิเคราะห์ปัจจัยที่ส่งผลต่อการพัฒนาคุณลักษณะด้านทักษะซีซีพีอาร์ของนักศึกษาสถาบันอุดมศึกษาเอกชนในประเทศไทย โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ เครื่องมือวิจัย คือ แบบสอบถามที่ใช้กับนักศึกษา 383 คน และแบบสัมภาษณ์เชิงลึกที่ใช้กับผู้บริหาร อาจารย์ และนักศึกษา ของสถาบันอุดมศึกษาเอกชน 36 คน จาก 9 สถาบัน ผลการวิจัยสรุปได้ว่า การรับรู้ในความสําคัญด้านคุณลักษณะของทักษะซีซีพีอาร์ ของกลุ่มตัวอย่างในภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ด้านการสร้างผลผลิตและด้านการคิดวิเคราะห์อยู่ในระดับมาก รองลงมา คือ ด้านความรับผิดชอบและความคิดสร้างสรรค์ และพบว่าขนาดของสถาบันการศึกษามีผลต่อระดับการรับรู้คุณลักษณะด้านทักษะซีซีพีอาร์ โดยในสถาบันขนาดใหญ่และกลางอยู่ในระดับมาก ส่วนสถาบันขนาดเล็กอยู่ในระดับปานกลาง และปัจจัยที่ส่งผลต่อการพัฒนาคุณลักษณะด้านทักษะซีซีพีอาร์ ได้แก่ 1. ผู้บริหารสถาบันการศึกษา: นโยบายการบริหารสถาบัน ทัศนคติด้านการพัฒนาเยาวชนรุ่นใหม่ 2. ผู้สอน: ค่านิยมของผู้สอน วิธีการสอน 3. ผู้เรียน: ฐานะ พื้นฐานประสบการณ์ แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ หรือทัศนคติที่มีต่อการเรียน 4. สภาพแวดล้อม: การจัดสถานที่การเรียนการสอน กิจกรรมเสริมในชั้นเรียนและในชีวิตประจําวัน)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

22

Last Page

37

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.