Abstract
The purposes of this research were to develop the elementary teacher development strategies based on the concepts of self- directed learning and education provisiontowards social sustainable development. Informants were administrators and teachers elementary school under the jurisdiction of office. Research instruments were questionnaires and evaluation form to assess the suitability and feasibility of thedevelopment approaches for primary teachers. Data were analyzed by frequency,percentage, average, standard deviation, index PNIModified and t-test and f-test, One-Way Anova.The research findings showed that the elementary teacher developmentstrategies based on the concepts of self- directed learning and education provision towards social sustainable development the most in order needs is strategies 1: promotion the useof mentors strategy to be elementary school teachers based on the concepts of self-directed learning and education provision towards social sustainable development;strategies 2: Enhancing coaching strategy teachers based on the concepts of self- directed learning and education provision towards social sustainable development; strategies3: development of training teachers strategy based on the concepts of self- directedlearning and education provision towards social sustainable development; and strategies 4: promotion the use of supervision strategy to be elementary school teachers based on the concepts of self- directed learning and education provision towards social sustainable development.(การวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนากลยุทธ์การพัฒนาครูประถมศึกษาตามแนวคิดการเรียนรู้ด้วยการนําตนเองและการจัดการศึกษาไปสู่การพัฒนาสังคมที่ยั่งยืน ผู้ให้ข้อมูล คือ ผู้บริหารและครูโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสํานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถามและแบบประเมินความเหมาะสมและความเป็นไปได้ของการพัฒนาครูประถมศึกษา วิเคราะห์ข้อมูลโดยการแจกแจงความถี่ หาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ดัชนี PNIModified และเปรียบเทียบความแตกต่างโดยการหาค่าทีและวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียวผลการวิจัย พบว่า กลยุทธ์การพัฒนาครูประถมศึกษาตามแนวคิดการเรียนรู้ด้วยการนําตนเองและการจัดการศึกษาไปสู่การพัฒนาสังคมที่ยั่งยืน เรียงตามลําดับความต้องการจําเป็นมากที่สุด คือ กลยุทธ์ที่ 1 การส่งเสริมการใช้ระบบพี่เลี้ยงไปสู่การเป็นครูประถมศึกษาตามแนวคิดการเรียนรู้ด้วยการนําตนเองและการจัดการศึกษาไปสู่การพัฒนาสังคมที่ยั่งยืน กลยุทธ์ที่ 2 การเสริมสร้างการชี้แนะครูประถมศึกษาตามแนวคิดการเรียนรู้ด้วยการนําตนเองและการจัดการศึกษาไปสู่การพัฒนาสังคมที่ยั่งยืน กลยุทธ์ที่ 3 การพัฒนาการอบรมครูประถมศึกษาตามแนวคิดการเรียนรู้ด้วยการนําตนเองและการจัดการศึกษาไปสู่การพัฒนาสังคมที่ยั่งยืน และกลยุทธ์ที่ 4 การส่งเสริมการนิเทศครูประถมศึกษาตามแนวคิดการเรียนรู้ด้วยการนําตนเองและการจัดการศึกษาไปสู่การพัฒนาสังคมที่ยั่งยืน)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
249
Last Page
267
Recommended Citation
Malaitao, Thararat
(2019)
"Elementary Teacher Development Strategies Based on the Concepts of Self-Directed Learning and Education Provision towards Social Sustainable Development(กลยุทธ์การพัฒนาครูประถมศึกษาตามแนวคิดการเรียนรู้ด้วยการนําตนเองและการจัดการศึกษาไปสู่การพัฒนาสังคมที่ยั่งยืน),"
Journal of Education Studies: Vol. 47:
Iss.
4, Article 14.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol47/iss4/14