•  
  •  
 

Abstract

This article has two major objectives; to analyze the factors affecting the state?s education funding for vocational education, and to provide policy recommendations for a better management. The authors applied the embedded design of mixed method.Four hundred samples from student-borrowers of vocational education were selectedfrom a stratified three-stage cluster sampling. The rating scale questionnaires wereemployed and the multiple regression was applied for the data analysis. Qualitative research?s grassroots technique was later applied through an in-depth interview of 10 student-borrowers of vocational education in Northeastern Thailand. The content analysis was used to assess the results.Results of the analysis which reflected the empirical evidences of practicalconducts in the 10 countries suggested that the efficiency of the student loan scheme were characterized by the following factors, (1) operation time period ranged from21-25 years, (2) positive attitude towards loan repayment, (3) study expenses supports,(4) an absence of penalty enforced by the Student Loan Fund, (5) loan payment by direct debit, (6) payment via Krung Thai bank?s Tele Bank, (7) an absence of certification for household?s income, and (8) eligibility assessment by educational institution.For a sustainable loan fund, this research recommends the followingmanagement policies: (1) improve recruitment criteria; (2) conduct training programmes for increasing repayment awareness; (3) prioritize lending for disadvantaged students;(4) enhance knowledge of the vocational institution counselors; (5) establish a stronglearning network of the institution?s staff; and (6) implement efficient databases for collecting debt through tax repayment system; and (7) involving institutions provide summative evaluation.(การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ปัจจัยที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพกองทุนเงินให้กู้ยืมเพื่อการศึกษา และเพื่อจัดทําข้อเสนอแนะเชิงนโยบาย โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงผสมผสานแบบแผนรองรับภายใน กลุ่มตัวอย่างเป็นลูกหนี้ศิษย์เก่าสถาบันการอาชีวศึกษา จํานวน 400 คน ใช้เครื่องมือแบบสอบถามและใช้สถิติถดถอยพหุคูณ และใช้เทคนิครากหญ้าในการสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้ได้รับผลกระทบจากนโยบายจํานวน 10 ราย และวิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการศึกษาพบว่า 1. ปัจจัยที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพกองทุนเงินให้กู้ยืมเพื่อการศึกษา (กยศ.)ดังนี้ (1) ระยะเวลาปฏิบัติงานอยู่ระหว่าง 21 ปี?25 ปี (2) เจตคติที่ดีต่อการชําระเงินคืนกองทุนฯ(3) สนับสนุนค่าใช้จ่ายด้านค่าเล่าเรียน (4) ไม่เคยถูกมาตรการทําโทษจากกองทุนฯ (5) การชําระโดยการหักเงินในบัญชีเงินฝาก (6) การชําระผ่านระบบกรุงไทย Tele Bank (7) ไม่มีการรับรองหลักฐานรายได้ครัวเรือน และ (8) สถานศึกษาเป็นแหล่งตรวจสอบคุณสมบัติ และ 2. ข้อเสนอแนะเชิงนโยบายประกอบไปด้วย (1) ปรับปรุงการกําหนดเกณฑ์การคัดเลือกผู้กู้ยืมให้เหมาะสม (2) สนับสนุนกิจกรรมสร้างความตระหนักในการชําระเงินคืน (3) มุ่งเน้นไปที่กลุ่มเด็กด้อยโอกาสเป็นสําคัญ (4) เพิ่มศักยภาพของเจ้าหน้าที่แนะแนว (5) สร้างเครือข่ายเรียนรู้ของเจ้าหน้าที่แนะแนว (6) นําระบบฐานภาษีมาใช้ในการจัดเก็บการชําระเงินคืน และ (7) มีการประเมินความสําเร็จในการดําเนินการในรอบปี)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

208

Last Page

227

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.