•  
  •  
 

Abstract

This research aimed 1) to investigate the inappropriate behaviors of children with autism, 2) to examine the effectiveness of the electronics augmented reality (AR) based social story book used for decreasing the inappropriate autistic behaviors. The target group of this specific study was 5 children with autism. The study adopted a single subject research design, ABA, which involved exploring the social behavioral problems of 5 children with autism, analyzing data and creating social story books, and developing those social story books into 5 electronics augmented reality (AR) based social story books (one story per child). The social behavioral problems of children with autism were 1) speaking inappro-priately, 2) being unable to control emotions, 3) being impatient, 4) having difficulties with social interaction, and 5) unwilling to have flexible routine. The data were collected using an ABA research design (Baseline?Intervention?Withdrawal). The research found that the overall quality of augmented reality book design was at good level (M = 4.30, SD = 0.27). It was identified that the use of properly constructed AR book can be effective in promoting the social skills and decreasing the inappropriate behaviors of children with autism.(การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาพฤติกรรมที่ไม่เหมาะสมของเด็กออทิสติกและ 2) เพื่อตรวจสอบประสิทธิภาพของหนังสือบอกเล่าเรื่องราวทางสังคมในรูปแบบหนังสืออิเล็กทรอนิกส์เสมือนจริง (AR) เพื่อลดพฤติกรรมที่ไม่เหมาะสมของเด็กออทิสติก กลุ่มเป้าหมายเป็นแบบเฉพาะเจาะจงซึ่งเป็นเด็กออทิสติก จํานวน 5 คน เป็นการวิจัยกลุ่มตัวอย่างเดี่ยว (Single subject design) A-B-A design งานวิจัยได้เริ่มจากการสํารวจพฤติกรรมด้านทักษะทางสังคมที่เป็นปัญหาของเด็กออทิสติกทั้ง 5 คนแล้วนําไปวิเคราะห์ถูกแต่งขึ้นในรูปแบบหนังสือบอกเล่าเรื่องราวทางสังคม นําไปพัฒนาต่อเป็นหนังสืออิเล็กทรอนิกส์เสมือนจริง (AR) จํานวนห้าเล่ม (หนึ่งเรื่องต่อเด็กหนึ่งคน) ปัญหาพฤติกรรมด้านทักษะทางสังคมของเด็กออทิสติก ได้แก่ 1) คําพูดที่ไม่เหมาะสม 2) ควบคุมอารมณ์ตนเองไม่ได้ 3) ไม่มีความอดทน 4) ไม่มีปฏิสัมพันธ์ทางสังคมกับผู้อื่น และ 5) ไม่สามารถปรับเปลี่ยนกิจวัตรประจําวันที่เกิดขึ้นได้ งานวิจัยใช้วิธีการเก็บรวบรวมข้อมูลในรูปแบบ ABA (Baseline?intervention?withdrawal) ผลการวิจัย พบว่าในภาพรวมการออกแบบหนังสืออิเล็กทรอนิกส์เสมือนจริง (AR) อยู่ในระดับดี (M = 4.30, SD = 0.27)การใช้หนังสืออิเล็กทรอนิกส์เสมือนจริง (AR) ที่สร้างขึ้นนั้นมีความเหมาะสมและมีประสิทธิภาพในการส่งเสริมทักษะทางสังคมและช่วยลดพฤติกรรมที่ไม่เหมาะสมของเด็กออทิสติกได้)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

548

Last Page

567

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.