Abstract
The objective of this research were to 1) study the policy concept of producing primary school teachers of the world?s top successful countries in education, and2) develop a policy of preparation primary school teacher for the enhancement of students quality. The methodology used in this research is the Ethnographic Delphi Futures Research (EDFR) with the document research on policies and strategies of 11 nations which are successful on educational management. The research instruments werein-depth interviews and questionnaires. 50 experts in education of Thailand had been interviewed about recommendations for policy makers to produce primary school teachers. The data were analysed using frequency, percentage, median, and interquartile range.The results indicated that the concept and policy trends in the production of primaryschool teachers consist of 6 aspects: 1) the standards for the admission system;2) the specific curriculum to produce primary school teachers; 3) the teacher practicum process; 4) the standard of the teacher institutions; 5) the requirements for the teacher license; and 6) the participation of the organizations.(การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาแนวคิดเชิงนโยบายการผลิตครูประถมศึกษาของประเทศที่ประสบความสําเร็จในระดับโลก และ 2) พัฒนานโยบายการเตรียมครูเพื่อพัฒนาคุณภาพนักเรียนประถมศึกษาของประเทศไทย ใช้การวิจัยอนาคตแบบ EDFR ด้วยการวิจัยเอกสารเกี่ยวกับนโยบายและยุทธศาสตร์ของประเทศที่ประสบความสําเร็จในการจัดการศึกษาระดับโลก จํานวน 11 ประเทศ เครื่องมือที่ใช้ คือ การสัมภาษณ์และแบบสอบถามผู้เชี่ยวชาญ จํานวน 50 คน เกี่ยวกับแนวโน้มนโยบายการผลิตครูประถมศึกษา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ค่าร้อยละ มัธยฐาน และค่าพิสัยระหว่างควอไทล์ ผลการศึกษาพบว่า แนวคิดและแนวโน้มเชิงนโยบายการผลิตครู มี 6 ด้าน คือ 1) ด้านการคัดเลือกคนเข้าเรียนครูประถมศึกษา 2) ด้านหลักสูตรการผลิตครูประถมศึกษา 3) ด้านการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู 4) ด้านมาตรฐานของสถาบันผลิตครู 5) ด้านการให้ใบอนุญาตประกอบวิชาชีพครู และ 6) ด้านการมีส่วนร่วมขององค์กรที่มีส่วนเกี่ยวข้อง)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
526
Last Page
547
Recommended Citation
Mattavarat, Sutidarat
(2019)
"Proposed for Policy Trends in the Production of Primary School Teachers for the Enhancement of Students Quality(ข้อเสนอแนวโน้มนโยบายการผลิตครูประถมศึกษาเพื่อพัฒนาคุณภาพนักเรียนการพัฒนานโยบายการเตรียมครูเพื่อพัฒนาคุณภาพ นักเรียนประถมศึกษา),"
Journal of Education Studies: Vol. 47:
Iss.
3, Article 29.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol47/iss3/29