•  
  •  
 

Abstract

This is a quasi-experimental research which aims to 1) study and improve the organization of field trips with outdoor art activities to better develop aesthetics among primary school students, 2) to study the results from the organized field trips with outdoor art activities on the aesthetic development of primary school students, and to 3) to explore opinions of students about organized field trips with outdoor art activities. The sample was 25 Prathomsuksa 4, or 4th-grade, students who attended the art learning program at Chulalongkorn University Demonstration Elementary School. The participants carried out6 art field trip activities. The experimental plan implemented in this study was a One Group Pretest?Posttest Design. The research instruments included 1) 7 lesson plans for art activities, 2) 6 recording forms for the organization of art field trip activities, 3) an aesthetics test, 4) guidelines for analyzing aesthetic expression, 5) an observation form for aesthetic expression, 6) a an observation form for aesthetic experiences; 6) a questionnaire to obtain the students? opinions concerning the organization of field trips and outdoor art activities, and 7) a questionnaire on the students? background knowledge and experience in art. The data were analyzed using a rating scale, percentage, mean, standard deviation, and the t-test was also utilized to compare and contrast the data being analyzed at the significant difference level of .05. The results were as follows: 1) the organization of outdoor art activities targeting the students? aesthetic development led to 6 major aesthetic development activities; 2) the mean of the students? aesthetic development score rose after they participated in the outdoor activities (M = 3.70), compared to the mean before engaging in the activities (M = 1.91) at the level of .05; and 3) the students agreed most strongly on having the outdoor art activities, with the most enjoyable activity being Activity 2, accounting for 36%, and the activity making the biggest impression being Activity 4. (การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลอง มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาและพัฒนาการจัดกิจกรรมศิลปะนอกสถานที่ที่มีต่อการพัฒนาสุนทรียภาพของนักเรียนประถมศึกษา 2) ศึกษาผลการจัดกิจกรรมศิลปะนอกสถานที่ที่มีต่อการพัฒนาสุนทรียภาพของนักเรียนประถมศึกษา 3) ศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมศิลปะนอกสถานที่ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ในโครงการเสริมศักยภาพทางด้านศิลปะ (Art learning) โรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ฝ่ายประถม จํานวน 25 คน ทํากิจกรรมศิลปะนอกสถานที่ 6 กิจกรรม โดยใช้แผนการทดลองกลุ่มเดียว วัดผลก่อนและหลังการทดลอง เครื่องมือในการวิจัย 1) แผนการเรียนรู้ 7 แผน 2) แบบบันทึกการจัดการเรียนรู้นอกสถานที่ 6 ฉบับ 3) แบบทดสอบสุนทรียภาพ 4) คู่มือวิเคราะห์การแสดงออกทางสุนทรียภาพ 5) แบบสังเกตพฤติกรรมการแสดงออกทางสุนทรียะ 6) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมศิลปะนอกสถานที่ 7) แบบสอบถามภูมิหลังทางศิลปะของนักเรียน การวิเคราะห์ข้อมูลโดยการประมาณค่า ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน เปรียบเทียบผลการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ สถิติทดสอบค่าที (t-test) ที่ระดับนัยสําคัญทางสถิติ .05 ผลการวิจัย พบว่า 1) จากการศึกษาเกี่ยวกับการจัดการเรียนรู้นอกสถานที่ทําให้เกิดการพัฒนาศิลปะนอกสถานที่เพื่อพัฒนาสุนทรียภาพของนักเรียน 6 กิจกรรม 2) ผลการเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยระดับพัฒนาการสุนทรียภาพของนักเรียนหลังเข้าร่วมกิจกรรม (M = 3.70) สูงกว่า ก่อนเข้าร่วมกิจกรรม(M = 1.91) อย่างมีนัยสําคัญที่ .05 3) นักเรียนมีความคิดเห็นต่อกิจกรรมศิลปะนอกสถานที่ในระดับเห็นด้วยมากที่สุด กิจกรรมที่ชื่นชอบมากที่สุดได้แก่ กิจกรรมที่ 2 คิดเป็นร้อยละ 36 และกิจกรรมที่ประทับใจมากที่สุด ได้แก่ กิจกรรมที่ 4)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

496

Last Page

513

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.