Abstract
This research aims to 1) create a set of exercises for Khim 2) evaluate the use of Khim exercises. Target groups are two of third-year students of Thai music major (Khim)in Faculty of Education, Chulalongkorn University. The tools used for research areobservation form, training record form, satisfaction assessment form, and data analysistable. The research found that (1) The solo skill of the students was better compared tothe skill before attending the class. (2) During class?s evaluation, their solo skill was alsobetter than before attending the class and their solo skill was continually developed. (3) According to the weekly evaluation, the dominant solo skill of the both sample have improved in order. (4) The satisfaction on Khim practice consisted of three aspects as follows: For the first part related to Khim beating?s principle, the samples were highly satisfied. For the second part concerning playing techniques, the samples expressed the high satisfaction. In relations to the last part of evaluation on opinions and suggestions,the Khim solo practice exercise was really helpful for solo skill development.(งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สร้างชุดแบบฝึกทักษะขิม 2) ประเมินผลการทดลองใช้ชุดแบบฝึกทักษะขิม กลุ่มเป้าหมาย ได้แก่ นิสิตวิชาเอกดนตรีไทย เครื่องมือเอกขิม ระดับชั้นปีที่ 3 สาขาวิชาดนตรีศึกษา คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย จํานวน 2 คน เครื่องมือที่ใช้วิจัย ได้แก่ แบบสังเกตทักษะการเดี่ยวขิม แบบบันทึกการฝึกซ้อมทักษะการเดี่ยวขิม แบบวัดความพึงพอใจต่อการใช้ชุดแบบฝึกทักษะขิม การวิเคราะห์ข้อมูลในรูปตารางประกอบคําบรรยาย ผลการวิจัยพบว่า (1) ทักษะการเดี่ยวขิมดีกว่าก่อนการเรียนการสอน (2) ทักษะการเดี่ยวขิมดีกว่าก่อนการเรียน และมีพัฒนาการต่อเนื่องทุกสัปดาห์ (3) ผลการประเมินรายสัปดาห์พบว่า กลุ่มตัวอย่างทั้ง 2 คน มีพัฒนาการดีขึ้นเป็นลําดับ (4) ความพึงพอใจของนิสิตต่อการเรียนโดยใช้ชุดแบบฝึกทักษะขิม แบ่งออกเป็น 3 ส่วน พบว่า ส่วนที่ 1 ผู้เรียนทั้ง 2 คนมีระดับความพึงพอใจมากที่สุด ส่วนที่ 2 พบว่าผู้เรียนทั้ง 2 มีระดับความพึงพอใจมากที่สุด ส่วนที่ 3 พบว่าชุดแบบฝึกทักษะขิมเป็นเครื่องมือที่ช่วยให้นิสิตพัฒนาทักษะขิมในทุกด้าน)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
437
Last Page
453
Recommended Citation
Banyaikij, Sasirat
(2019)
"Development of Khim Practice Exercises for Enhancing Sarathi Sam Chan Solo Skill(การพัฒนาชุดแบบฝึกทักษะขิมเพื่อเสริมสร้างทักษะการเดี่ยวขิมเพลงสารถี อัตราจังหวะ 3 ชั้น),"
Journal of Education Studies: Vol. 47:
Iss.
3, Article 24.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol47/iss3/24