•  
  •  
 

Abstract

The purposes of this research were to develop and examine the qualitymanagement model of medium sized Mathayom Suksa School in north-eastern part of Thailand. The research and development used the mixed method approach. There were four phases of the study. Phase 1 was the study of the components of qualitymanagement through synthesizing and in-depth interviews with 5 directors from successful management schools. Phase 2 was comprised of the contraction ofdevelopment of the quality management model by using Delphi technique from 21experts. Phase 3 was to examine the quality management model through survey research participated by 180 secondary school administrators. Phase 4 was to evaluate the quality management model with experts in through focus group discussion. The findings were as follows: The quality management model comprised 8 elements: 1) leadership of school administrators; 2) strategic planning; 3) team and team building; 4) technology andinformation; 5) service focus; 6) social responsibility; 7) results of the implementation; and 8) progress tracking. The examination of the quality management model was found at the highest level in all aspects. The quality management model was evaluated by a group of expert to be very helpful and the feasibility and appropriateness of the model of secondary schools in the northeast was found at the highest level.(การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาและตรวจสอบรูปแบบการบริหารคุณภาพของโรงเรียนมัธยมศึกษาขนาดกลางภาคตะวันออกเฉียงเหนือโดยใช้วิธีวิจัยแบบผสมผสาน ดําเนินงาน 4 ระยะ คือ (1) การศึกษาองค์ประกอบการบริหารคุณภาพโดยการสังเคราะห์เอกสารและการสัมภาษณ์เชิงลึกผู้บริหารโรงเรียนที่ประสบความสําเร็จด้านการบริหาร 5 คน (2) การพัฒนารูปแบบการบริหารคุณภาพ โดยใช้เทคนิคเดลฟายจากผู้เชี่ยวชาญ 21 คน (3) การตรวจสอบรูปแบบการบริหารคุณภาพ โดยกลุ่มตัวอย่างเป็นผู้บริหาร 180 คน และ (4) การประเมินรูปแบบการบริหารคุณภาพ โดยการประชุมกลุ่มผู้เชี่ยวชาญ ผลการวิจัย พบว่า 1) รูปแบบการบริหารคุณภาพ มี 8 องค์ประกอบ คือ (1) ภาวะผู้นําของผู้บริหาร (2) การวางแผนกลยุทธ์ (3) การสร้างทีมงานและทีมงาน (4) เทคโนโลยีและ(5) การมุ่งเน้นผู้รับบริการ (6) ความรับผิดชอบต่อสังคม(7) ผลลัพธ์การดําเนินการ และ (8) การติดตามความก้าวหน้า2) ผลตรวจสอบรูปแบบการบริหารคุณภาพพบว่า ผู้บริหารมีความคิดเห็นสอดคล้องอยู่ในระดับมากที่สุดทุกด้าน และ 3) ผลการประเมินรูปแบบการบริหารคุณภาพพบว่า ผู้เชี่ยวชาญเห็นว่ารูปแบบการบริหารคุณภาพมีประโยชน์ มีความเหมาะสม และมีความสอดคล้องอยู่ในระดับมากที่สุด)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

422

Last Page

436

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.