Abstract
This qualitative research aims to analyze basic astronomy concepts of 14 grade 6 Hmong students in an elementary school level by in-depth interviewing. Studentswere engaged to answer the 18 conceptual questions about basic astronomy phenomena by speaking, drawing and play-dough modeling. The answers of each student weredecoded and categorized by determining types of conceptual understanding. The results revealed that most students had alternative conceptions about the shape of celestialobjects, the formation of shadows, and celestial motion which influenced by the experiences of each student.(การวิจัยเชิงคุณภาพครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อวิเคราะห์มโนทัศน์ดาราศาสตร์พื้นฐานของนักเรียนกลุ่มชาติพันธุ์ม้ง ระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 จํานวน 14 คน โดยการสัมภาษณ์เชิงลึก โดยนักเรียนตอบคําถามเชิงมโนทัศน์เกี่ยวกับปรากฏการณ์พื้นฐานทางดาราศาสตร์ 18 ข้อ ผ่านการพูด การวาดภาพ และการปั้นดินนํ้ามัน ผลการสัมภาษณ์นําจัดกลุ่มโดยพิจารณาจากระดับความเข้าใจมโนทัศน์ ผลการวิจัย พบว่า นักเรียนส่วนใหญ่มีมโนทัศน์ดาราศาสตร์พื้นฐานที่คลาดเคลื่อนเกี่ยวกับรูปร่าง การเกิดเงา และการเคลื่อนที่ของเทหวัตถุบนท้องฟ้า ซึ่งได้รับอิทธิพลจากประสบการณ์ของนักเรียนแต่ละคน)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
384
Last Page
403
Recommended Citation
Iwang, Wasupong and Kaewkhong, Kreetha
(2019)
"Concepts about Basic Astronomy of Students in Elementary Level: A Case Study of a Hmong Ethnic Group(การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนตามแนวคิดการเรียนรู้แบบสืบสอบร่วมกับแนวคิดมโนทัศน์ดาราศาสตร์พื้นฐานของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษา: กรณีศึกษากลุ่มชาติพันธุ์ม้ง),"
Journal of Education Studies: Vol. 47:
Iss.
3, Article 21.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol47/iss3/21