Abstract
The purpose of this article was to present the result of a synthesis of teaching process based on STEM Education and Communicative Approaches to enhancecommunication abilities of kindergarteners which passed a quality inspection by content analysis that related to STEM Education, Communicative Approach and communication abilities of kindergarteners. The result of this study shows that the teaching processconsists of 4 steps: 1) proposed problem presentation, 2) inquiry process, 3) knowledge relation, and 4) learning outcome conclusion in order to enhance communicationabilities of kindergarteners in 3 aspects, which are the conversational interaction, thestory or event narrative, and the symbolic creation. (บทความนี้นําเสนอผลการสังเคราะห์กระบวนการเรียนการสอนตามแนวคิดสะเต็มศึกษาและการสอนภาษาเพื่อการสื่อสารเพื่อส่งเสริมความสามารถในการสื่อสารของเด็กอนุบาล ที่ผ่านการตรวจสอบคุณภาพด้วยการวิเคราะห์เนื้อหาที่เกี่ยวข้องกับแนวคิดสะเต็มศึกษา แนวคิดการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร และความสามารถในการสื่อสารของเด็กอนุบาล โดยผลการศึกษาที่ได้ คือ กระบวนการเรียนการสอนที่ประกอบไปด้วยขั้นจํานวน 4 ขั้น ดังนี้ 1) ขั้นเสนอปัญหา 2) ขั้นสืบสอบ 3) ขั้นเชื่อมโยงความรู้ และ 4) ขั้นประมวลผลการเรียนรู้ ที่มีเป้าหมายในการส่งเสริมความสามารถในการสื่อสารของเด็กอนุบาลใน 3 ด้าน ได้แก่ การสนทนาโต้ตอบ การเล่าเรื่องหรือเหตุการณ์ และการสร้างสัญลักษณ์)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
25
Last Page
45
Recommended Citation
Silpakityan, Kanjana and Hemchayart, Worawan
(2019)
"Framework of Teaching Process Based on STEM Education and Communicative Approaches to Enhance Communication Abilities of Kindergarteners(กรอบแนวคิดของกระบวนการเรียนการสอนตามแนวคิดสะเต็มศึกษาและการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร เพื่อส่งเสริมความสามารถในการสื่อสารของเด็กอนุบาล),"
Journal of Education Studies: Vol. 47:
Iss.
3, Article 2.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol47/iss3/2