Abstract
The next generation of science teaching is moving from the explanation of the natural phenomena to the era of creating technology and innovation to solve challenging problems. This article presents the meanings and essential characteristics of the natureof technology: the technological process can result in errors; the difference oftechnology bases on each area; technology affects environment and society. To address the nature of technology in a science classroom, teachers should engage the studentsin the engineering design process (EDP) as well as encourage them to explicitly reflect upon the relevant tenets of the nature of technology. There are three commoninstructional models where EDP is integrated: the SLED model, 6E Learning, and Project-Based Learning. To evaluate student?s learning EDP, the teachers should use authentic assessment and refer to the competencies and indicators in National STEM Standards of Thailand developed by the Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology(การจัดการศึกษาวิทยาศาสตร์ยุคใหม่ ได้เปลี่ยนผ่านจากการมุ่งเน้นการอธิบายปรากฏการณ์ทางธรรมชาติไปสู่ยุคของการใช้เทคโนโลยีในการสร้างสรรค์นวัตกรรมเพื่อแก้ปัญหาท้าทาย ผู้เรียนจึงจําเป็นต้องเรียนรู้ธรรมชาติของเทคโนโลยีที่มีลักษณะเฉพาะตัว ได้แก่ เทคโนโลยีเป็นการประยุกต์ความรู้ด้านวิทยาศาสตร์และคณิตศาสตร์ กระบวนการสร้างเทคโนโลยีสามารถเกิดข้อผิดพลาดได้ เทคโนโลยีมีความแตกต่างไปตามบริบทของพื้นที่และเทคโนโลยีมีผลกระทบรอบด้านทั้งต่อสังคมและสิ่งแวดล้อม โดยแนวทางการสอนธรรมชาติของเทคโนโลยีในวิชาวิทยาศาสตร์ควรบูรณาการกระบวนการออกแบบทางวิศวกรรม ร่วมกับการสะท้อนคิดอย่างชัดแจ้งของนักเรียนท้ายบทเรียน ซึ่งมีรูปแบบการจัดการเรียนรู้ตามแนว EDP ที่สําคัญ 3 รูปแบบ คือ โมเดล SLED, 6E Learning และ Project-Based Learning ร่วมกับแนวทางการประเมินผลตามสภาพจริงตามตัวชี้วัดตามมาตรฐานสะเต็มศึกษาของสถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี ทั้งนี้เพื่อนํามาสู่การยกระดับการจัดการศึกษาวิทยาศาสตร์ยุคใหม่ตามบริบทและกระแสสังคมในปัจจุบันอย่างมีประสิทธิภาพ)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
309
Last Page
327
Recommended Citation
Awae, Mustakeem
(2019)
"Teaching Nature of Technology in Modern Science Classroom by Engineering Design Process(การจัดการเรียนรู้ธรรมชาติของเทคโนโลยีในห้องเรียนวิทยาศาสตร์ยุคใหม่ โดยใช้กระบวนการออกแบบทางวิศวกรรม),"
Journal of Education Studies: Vol. 47:
Iss.
3, Article 17.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol47/iss3/17