Abstract
This paper investigated online behaviors from 233 students using the Blackboardplatform. Descriptive and inferential statistics were performed, crossing cultures andonline behaviors with a focus on Learning Analytics method. Culture was found to havea significant effect on online behaviors, in which there is significant difference between cultures on content view counts (p = .015). There is no significant effect of cultures was found on assignment submission counts (p = .22) or discussion submission counts(p = .084). Further post-hoc analysis with Bonferroni correction confirms the difference between Africa and Europe and America, between South Asia and Europe and America, and between East Asia and Europe and America (all p < .01). However, one interesting finding shows that Asian students tend to be more involved in the learning management system as compared to their Western counterparts.(งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมออนไลน์ของนักศึกษา 233 คน ในการใช้ระบบการจัดการเรียนรู้ Blackboard โดยใช้สถิติเชิงพรรณนาและอนุมานในการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างวัฒนธรรมและพฤติกรรมออนไลน์ตามระเบียบวิธีวิจัยของการวิเคราะห์การเรียนรู้ (Learning analytics) ซึ่งผลการวิจัยพบว่า วัฒนธรรมมีผลต่อพฤติกรรมออนไลน์ของนักศึกษา โดยความแตกต่างทางวัฒนธรรมมีผลต่อจํานวนครั้งของการอ่านเนื้อหารายวิชาอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ (p = .015) แต่ความแตกต่างทางวัฒนธรรมไม่มีผลต่อจํานวนครั้งของการส่งแบบฝึกหัด (p = .22) และจํานวนครั้งของการอธิปรายร่วมกัน (p = .084) นอกจากนี้การเปรียบเทียบภายหลังการทดสอบรวม พบว่า พฤติกรรมออนไลน์ของกลุ่มนักศึกษาแอฟริกากับกลุ่มนักศึกษายุโรปและอเมริกา กลุ่มนักศึกษาเอเชียใต้กับกลุ่มนักศึกษายุโรปและอเมริกา และกลุ่มนักศึกษาเอเชียตะวันออกกับกลุ่มนักศึกษายุโรปและอเมริกามีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ (p < .01) อย่างไรก็ตามพบว่า นักศึกษาชาวเอเชียมีความกระตือรือร้นในการใช้ระบบการจัดการเรียนรู้มากกว่ากลุ่มนักศึกษาชาวตะวันตก)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
257
Last Page
268
Recommended Citation
Pholmat, Patiphan and Silpasuwanchai, Chaklam
(2019)
"Learning Analytics: The Relationship between Cultural Differences and Online Behaviors(การวิเคราะห์การเรียนรู้: ความสัมพันธ์ระหว่างความแตกต่างทางวัฒนธรรมและพฤติกรรมออนไลน์),"
Journal of Education Studies: Vol. 47:
Iss.
3, Article 14.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol47/iss3/14