Abstract
The purpose of this study was to study the average score of the appropriatesexual values in Thai society before and after implementation of the experimentalgroup students and the control group students. The sample was 60 students from the lower secondary school students of Saohaiwimolwitthayanukul School, Saraburi, chosen by sample random sampling. Thirty students in the experimental group were assigned to using on sex education with affective domain activity while the other thirty students in the control group were assigned to using with the conventional activity. The research instruments were composed of eight activity plans using affective domain. Then datawere analyzed by mean, standard deviations, and t-test.The research findings were as follow: 1) the mean scores of the appropriatesexual values in Thai society of the experimental group students after experiment were significantly higher than before at .05 level. 2) The mean scores of the appropriatesexual values in Thai society of the experimental group students after experiment was significantly higher than the control group students at .05 level.(การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการใช้กิจกรรม ?ลดเวลาเรียน เพิ่มเวลารู้? เรื่องเพศศึกษาก่อนทดลองของนักเรียนกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม โดยใช้แนวคิดการพัฒนาด้านจิตพิสัยที่มีต่อค่านิยมทางเพศที่เหมาะสมกับสังคมไทย เลือกตัวอย่างด้วยวิธีการสุ่มแบบง่าย (Sample random sampling) โดยการจับฉลากตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นจํานวน 60 คน โรงเรียนเสาไห้ ?วิมลวิทยานุกูล? จังหวัดสระบุรี แบ่งเป็นนักเรียนที่ได้รับการใช้กิจกรรม ?ลดเวลาเรียน เพิ่มเวลารู้?เรื่องเพศศึกษาโดยใช้แนวคิดการพัฒนาด้านจิตพิสัย จํานวน 30 คน และนักเรียนกลุ่มควบคุมที่ได้รับการใช้กิจกรรม?ลดเวลาเรียน เพิ่มเวลารู้?เรื่องเพศศึกษาแบบปกติ จํานวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้วิจัยได้แก่ แผนกิจกรรม ?ลดเวลาเรียน เพิ่มเวลารู้? เรื่องเพศศึกษาโดยใช้แนวคิดการพัฒนาด้านจิตพิสัย จํานวน 8 แผนกิจกรรม และแบบวัดค่านิยมทางเพศที่เหมาะสมกับสังคมไทย วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบความแตกต่างค่าเฉลี่ยของคะแนนด้วยการทดสอบค่าที (Dependent t-test ในการทดสอบภายในกลุ่ม และ Independent t-test ในการทดสอบระหว่างกลุ่ม)ผลการวิจัยพบว่า 1) ค่าเฉลี่ยของคะแนนค่านิยมทางเพศที่เหมาะสมกับสังคมไทย หลังการทดลองของนักเรียนกลุ่มทดลองสูงกว่าก่อนการทดลอง อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) ค่าเฉลี่ยของคะแนนค่านิยมทางเพศที่เหมาะสมกับสังคมไทย หลังการทดลองของนักเรียนกลุ่มทดลองสูงกว่านักเรียนกลุ่มควบคุม อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
175
Last Page
195
Recommended Citation
Jungkarng, Chatchawan and Sarayuthpitak, Jintana
(2019)
"Effects of “Moderate Class More Knowledge” Activity on Sex Education Using Affective Domain on Appropriate Sexual Values in Thai Society(ผลการใช้กิจกรรม “ลดเวลาเรียน เพิ่มเวลารู้” เรื่องเพศศึกษา โดยใช้แนวคิดการพัฒนาด้านจิตพิสัยที่มีต่อค่านิยมทางเพศที่เหมาะสมกับสังคมไทย),"
Journal of Education Studies: Vol. 47:
Iss.
3, Article 10.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol47/iss3/10