•  
  •  
 

Journal of Social Sciences

Publication Date

2020-01-01

Abstract

This qualitative case study research aims to explore the work context under technological and social media control and also the impacts on early childhood teachers and caregivers. The data was collected from 41 early childhood teachers and caregivers in Bangkok and Chiang Mai province by using purposive sampling technique. In-depth interview and non-participant observation methods were used. The study reveals that early childhood teachers and caregivers had to work under the control of instruction media technology, work monitoring equipments, communication technology via applications on smart phones and communication via online social media. This work context leads to indistinguishability between working hours and private time for teachers or caregivers, who felt threatened by suspicion. Moreover, this technological and social media control also has indirect impacts on the children under their care in terms of safety, children rights transgressions, and obstruction of learning experiences. Furthermore, conflicts and suspiciousness among the teachers or caregivers, the schools and the parents could ensue. Accordingly, rules governing technology and social media use need to be collectively enacted in the early childhood development system.(การวิจัยเชิงคุณภาพด้วยวิธีการศึกษาแบบรายกรณีในครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาบริบทการทำงาน ภายใต้การถูกสอดส่องจากเทคโนโลยีและสื่อสังคม ตลอดจนผลกระทบต่อครูและผู้ดูแลเด็กปฐมวัย โดยเก็บข้อมูล จากครูและผู้ดูแลเด็กปฐมวัยในเขตกรุงเทพมหานครและจังหวัดเชียงใหม่ รวม 41 คน ด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบ เฉพาะเจาะจง โดยใช้วิธีการสัมภาษณ์แบบเจาะลึกร่วมกับการสังเกตการณ์แบบไม่มีส่วนร่วมในการเก็บรวบรวม ข้อมูล ผลการศึกษาพบว่าครูและผู้ดูแลเด็กปฐมวัยต้องทำงานโดยถูกควบคุมผ่านทางเทคโนโลยีสื่อการเรียนการ สอน เครื่องมือเพื่อควบคุมการปฏิบัติงาน เทคโนโลยีการสื่อสารผ่านทางแอปพลิเคชันในโทรศัพท์เคลื่อนที่แบบ สมาร์ทโฟนและการสื่อสารผ่านสื่อสังคมออนไลน์ซึ่งทำให้ครูไม่สามารถแยกเวลางานออกจากเวลาส่วนตัว และ ต้องทำงานด้วยความรู้สึกระแวดระวัง อีกทั้งส่งผลกระทบทางอ้อมต่อเด็กในแง่ความปลอดภัย การละเมิดสิทธิ และถูกปิดกั้นประสบการณ์และโอกาสในการเรียนรู้ ตลอดจนทำให้เกิดความขัดแย้งและความไม่ไว้วางใจซึ่งกัน และกันระหว่างครู โรงเรียน และผู้ปกครอง ดังนั้นจึงควรมีการสร้างกติกาในการใช้เทคโนโลยีและสื่อสังคมเหล่านี้ ร่วมกัน)

First Page

27

Last Page

52

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.