Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
ผลของคำชี้แจงในการให้คะแนน และระยะเวลาในการตอบที่ต่างกันต่อการตอบข้อสอบแบบเลือกตอบ
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
The effect of differences in scoring instructions and time allowance on multiple choice test performance
Year (A.D.)
1976
Document Type
Thesis
First Advisor
สวัสดิ์ ประทุมราช
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
วิจัยการศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1976.140
Abstract
ความมุ่งหมายของการวิจัยครั้งนี้เพื่อที่จะศึกษาผลของคำชี้แจงและวิธีดำเนินการสอบที่ต่างกันต่อการตอบข้อสอบแบบเลือกตอบ ข้อมูลที่ใช้ในการวิจัยคือคะแนนสัมฤทธิผลทางคณิตศาสตร์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3โดรงเรียนกรรณสูตศึกษาลัย จังหวัดสุพรรณบุรี ปีการศึกษา 2518 จำนวน320 คนนำคะแนนที่เก็บรวบรวมได้มาวิเคราะห์ความแปรปรวนสอบแบบสองทาง(Two-ways Analysis of Variance)แล้วจึงนำคะแนนเฉลี่ยมาเปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างคู่โดยวิธีของดันแคน (Duncan’s New Multiple Range Test)แล้วเปรียบเทียบความแตกต่างโดยเปลี่ยนเป็นค่าสัมประสิทธิ์ซีของฟิชเชอร์(Fisher’s z coefficient) ผลที่ได้จากการวิจัยครั้งนี้ 1. การใช้คำชี้แจง 4แบบที่แตกต่างกัน (แบบให้รางวัล แบบลงโทษ แบบแนะให้เดาแบบไม่เสนอแนะ) ไม่ทำให้ได้จำนวนข้อตอบถูกแตกต่างกันแต่ทำให้ได้จำนวนข้อตอบผิดและจำนวนข้อเว้นว่างแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.01(แจกแบบทดสอบทีละฉบับและการแจกแบบทดสอบพร้อมกันสองฉบับ)ทำให้ผลแตกต่างกันคือการแจกแบบทดสอบทีละฉบับทำให้ได้จำนวนข้อตอบสูงกว่าการแจกแบบทดสอบพร้อมกันสองฉบับและการแจกแบบทดสอบพร้อมกันทั้งสองฉบับทำให้ได้จำนวนข้อตอบผิดสูงกว่า การแจกแบบทดสอบทีละฉบับ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.01และการแจกแบบทดสอบทีละฉบับทำให้ได้จำนวนข้อเว้นว่างสูงกว่าการแจกแบบทดสอบพร้อมกันสองฉบับอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. ปฏิกิริยาร่วมของการใช้คำชี้แจง2. การใช้วิธีดำเนินการสอบ 2 วิธีและวิธีดำเนินการสอบ ไม่ทำใหได้จำนวนข้อตอบถูก จำนวนข้อตอบผิดและจำนวนข้อเว้นว่าง แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 4.การใช้คำชี้แจง 4 แบบ (แบบให้รางวัล แบบลงโทษ แบบแนะให้เดาและแบบไม่เสนอแนะ)ไม่ทำให้ค่าความเที่ยงของคะแนนซึ่งนับจากจำนวนข้อตอบถูกแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05(การแจกแบบทดสอบทีละฉบับและการแจกแบบทดสอบพร้อมกันทั้งสองฉบับ)ไม่ทำให้ค่าความเที่ยงของคะแนนซึ่งนับจากจำนวนข้อตอบถูกแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .055. การใช้วิธีดำเนินการสอบ 2 วิธี
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this study was to investigate the Effect ofDifferences Instructions and Methods of Administration onMultiple Choice Test Performance.Achievement Test were administered to Mathayomsuksa three atKannasootsuksali Suphanburi School. The subject of this studywas 320 students. Two-ways Aanalysis of Variance was appliedto the obtained data. The Ducan’s New Multiple Range Test wascalled for whenever the F’s value obtained was significant. Anestimate of reliability by the technique of Analysis of Variance.The fisher’s z transformation was employed in calculating theaverages. The results of the study are : 1. The Effects of 4Instructions, which were Promise of Reward, Threat of Penalty,The MathematicsGuess and No Instructions, upon the number of correct answersdid not differ among themselves, the number of incorrect answersand the number of omitted ones were significant ( p < .01). 2.The Effects of 2 Administrations, which were one test and twotests administered. They were differ between themselves; thenumber of correct answers on the first type was higher than thesecond type, the number of incorrect answers on the second typewas higher than the first type (p < .01) and the number of omittedones on the first type was higher than the second type (p < .05)3. The Interaction effect between Instructions and Methods ofAdministration were not statistically significant. 4. The effects of 4Instructions on Reliability ; the differences among all other pairsof correlation were not significant (p < .05). 5. The Effects of 2Administrations on Reliability ; the differences between pair ofcorrelation was not significant (p < .05)
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
สุขสมบูรณ์, ทัศนีย์, "ผลของคำชี้แจงในการให้คะแนน และระยะเวลาในการตอบที่ต่างกันต่อการตอบข้อสอบแบบเลือกตอบ" (1976). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 60523.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/60523