Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

ประสบการณ์การพัฒนาตนเองของพยาบาลห้องผ่าตัดไทยที่ได้รับการฝึกอบรมในประเทศฝรั่งเศส

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Self-development experiences of Thai peri-operative nurses attending a training program in France

Year (A.D.)

2000

Document Type

Thesis

First Advisor

จิราพร เกศพิชญวัฒนา

Faculty/College

Faculty of Nursing (คณะพยาบาลศาสตร์)

Degree Name

พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

การบริหารการพยาบาล

DOI

10.58837/CHULA.THE.2000.505

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประสบการณ์ในการพัฒนาตนเองของพยาบาลห้องผ่าตัดไทยที่ได้รับการฝึกอบรมในประเทศฝรั่งเศส โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงคุณภาพแบบปรากฏการณ์วิทยา ตามปรัชญาการศึกษาแบบ Hermeneutic Phenomenology (Heidegger, 1927/1962 cited in Leonard, 1989; Juethong, 1998) กลุ่มตัวอย่างได้แก่ พยาบาลห้องผ่าตัดไทยที่ได้ฝึกอบรมในประเทศฝรั่งเศส เป็นระยะเวลา 1 ปี จำนวน 15 คน ได้รับการคัดเลือกแบบเจาะจง เก็บรวบรวมข้อมูลโดยการสัมภาษณ์แบบเจาะลึก และการบันทึกเทป แล้วนำข้อความที่ได้จากการถอดความแบบคำต่อคำ ประโยคต่อประโยค วิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพแบบการแปลความข้อมูล (Leonard, 1989) ผลการวิจัยพบว่า ประสบการณ์การพัฒนาตนเองมี 6 ประเด็นหลัก โดยแบ่งตามช่วงระยะเวลาของประสบการณ์ 3 ระยะ คือ ระยะก่อนการฝึกอบรม ระยะระหว่างการฝึกอบรม และระยะภายหลังการฝึกอบรม ประเด็นหลักของประสบการณ์การพัฒนาตนเองในระยะก่อนการฝึกอบรมมี2 ประเด็นหลัก ได้แก่ 1) ปรารถนาในการเรียนรู้ในต่างแดน และ 2) การประเมินตนเองและการเตรียมความพร้อม ประเด็นหลักของประสบการณ์การพัฒนาตนเองในระยะระหว่างการฝึกอบรมมี 3 ประเด็นหลัก ได้แก่ 3) การแสวงหาแหล่งสนับสนุน 4) การไม่ละทิ้งความพยายาม และ 5) การปรับตัว ประเด็นหลักของประสบการณ์การพัฒนาตนเองในระยะภายหลังการฝึกอบรมมี 1 ประเด็นหลัก ได้แก่ 6) การประเมินผลการพัฒนาตนเอง จากผลการศึกษาครั้งนี้ ทำให้มองเห็นและเข้าใจประสบการณ์การพัฒนาตนเองของพยาบาลที่ได้รับการฝึกอบรมในประเทศฝรั่งเศส เป็นประโยชน์ในด้านการบริหารการพยาบาล ด้านการปฏิบัติการพยาบาล และด้านการวิจัยทางการพยาบาล

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The purpose of this study was to discover Thai peri-operative nurses' self-development experiences attending a training program in France. A qualitative research method of Hermeneutic Phenomenology was applied as a methodology of this study. (Heidegger, 1927/1962 cited in Leonard, 1989; Juethong, 1998) The research samples were 15 Thai peri-operative nurses attending a training program in France. Data were collected by indepth interviews. The interviews were tape-recorded and transcribed verbatim. Interpretive served as a research method for data interpretations. (Leonard, 1989) There were 6 themes to explain Thai peri-operative nurses' self-development experiences which were grouped into 3 phases : pre-attending, peri-attending, and post attending a training program. During pre-attending phase 2 themes were emerged. These themes are 1) wishing to learn abroad, and 2) self-assessment and self-preparation. Themes in the peri-attending phase included 3) seeking resources, 4) perseverance, and 5) adaptation. Theme in the post-attending phase included 6) self-development evaluation. The study findings provided insight and understanding of the meanings of Thai peri-operative nurses' self-development experiences and implications for nursing administration, nursing pratices, and nursing research.

Share

COinS