Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงและการบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้อำนวยการวิทยาลัยพยาบาลกับประสิทธิผลองค์การ ตามการรับรู้ของอาจารย์พยาบาลวิทยาลัยพยาบาลสังกัดกระทรวงสาธารณสุข

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Relationships between transformational leadership and participative management of directors with organizational effectiveness as perceived by instructors, Nursing Colleges under the jurisdiction of the Ministry of Public Health

Year (A.D.)

1999

Document Type

Thesis

First Advisor

พิชญาภรณ์ มูลศิลป์

Faculty/College

Faculty of Nursing (คณะพยาบาลศาสตร์)

Degree Name

พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

การบริหารการพยาบาล

DOI

10.58837/CHULA.THE.1999.396

Abstract

การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง และการบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้อำนวยการวิทยาลัยพยาบาล กับประสิทธิผลองค์การ ตามการรับรู้ของอาจารย์พยาบาลวิทยาลัยพยาบาล สังกัดกระทรวงสาธารณสุข และศึกษากลุ่มตัวแปรที่สามารถร่วมทำนายประสิทธิผลองค์การวิทยาลัยพยาบาล กลุ่มตัวอย่างเป็นอาจารย์พยาบาล 303 คน เลือกโดยวิธีการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง การบริหารแบบมีส่วนร่วม และประสิทธิผลองค์กร ซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้น ผ่านการตรวจสอบความตรงตามเนื้อหาโดยผู้ทรงคุณวุฒิ มีค่าความเที่ยง .96 .94 และ .95 ตามลำดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน และวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบเพิ่มตัวแปรเป็นขั้นตอน ผลการวิจัยพบว่า 1. ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง มีความสัมพันธ์ทางบวกในระดับสูงกับประสิทธิผลองค์การ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (r = .720) 2. การบริหารแบบมีส่วนร่วม มีความสัมพันธ์ทางบวกในระดับปานกลางกับประสิทธิผลองค์การ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (r = .691) 3. กลุ่มตัวแปรที่สามารถร่วมกันพยากรณ์ประสิทธิผลองค์การได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 คือ การกระตุ้นปัญญา การกระจายอำนาจและการให้อำนาจในการตัดสินใจ และการสร้างวิสัยทัศน์ การถ่ายทอดวิสัยทัศน์ และการปลูกฝังค่านิยม ซึ่งสามารถร่วมกันพยากรณ์ได้ร้อยละ 56.5 (R2 = .565) ได้สมการพยากรณ์ดังนี้ ประสิทธิผลองค์การ = .693 การกระตุ้นปัญญา + .376 การกระจายอำนาจและการให้อำนาจในการตัดสินใจ + .223 การสร้างวิสัยทัศน์ การถ่ายทอดวิสัยทัศน์ และการปลูกฝังค่านิยม (สมการในรูปคะแนนมาตรฐาน)

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The purposes of this research were to study the relationships between transformational leadership and participative management of directors with organizational effectiveness as perceived by instructors, nursing colleges under the jurisdiction of the Ministry of Public Health. The sample consisted of 303 instructors, selected by multi-stage sampling technique. The instruments were developed by the researcher to elicit transformational leadership, participative management and organizational effectiveness. The questionares were tested for content validity by panel expert. Cronbach alpha coefficient reliability were .96 .94 and .95 respectively. Statistical techniques utilized in data analysis were Pearson Product Moment and stepwise multiple regression analysis. The major findings were as follows: 1. Transformational leadership was positively and significantly related at the high level to the organizational effectiveness, at the .05 level. (r = .720) 2. Participative management was positively and significantlyrelated at the middle level to the organizational effectiveness, at the .05 level. (r = .691) 3. The variables that could significantly predict the organizational effectiveness were intellectual stimulation, decentralization, vision, projecting of the vision and value driven at the .05 level. The predictors accounted for 56.5 percent (R2 = .565) of the variances. The function derived from the analysis was as follow: organizational effectiveness = .693 intellectual stimulation + .376 decentralization + .223 vision, projecting of the vision and value driven (standardized score)

Share

COinS