Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
อัตมโนทัศน์การแก้ปัญหาและพฤติกรรมก้าวร้าวของนักศึกษามหาวิทยาลัยแห่งหนึ่งในกรุงเทพมหานคร
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Self-concept, problem-solving and aggressive behavior of college students in Bangkok Metropolis
Year (A.D.)
2012
Document Type
Thesis
First Advisor
อรรถพล สุคนธาภิรมย์ ณ พัทลุง
Faculty/College
Faculty of Medicine (คณะแพทยศาสตร์)
Degree Name
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
สุขภาพจิต
DOI
10.58837/CHULA.THE.2012.598
Abstract
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงพรรณนา ณ จุดเวลาใดเวลา มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอัตมโนทัศน์ การแก้ปัญหา พฤติกรรมก้าวร้าว และปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับอัตมโนทัศน์ การแก้ปัญหา พฤติกรรมก้าวร้าวของนักศึกษาของมหาวิทยาลัยแห่งหนึ่งในกรุงเทพมหานคร โดยศึกษาจากกลุ่มตัวอย่าง เป็นนักศึกษาชั้นปีที่ 1-4 ของมหาวิทยาลัยแห่งหนึ่ง จำนวน 101 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบสอบถามข้อมูลทั่วไป แบบวัดอัตมโนทัศน์ (Tennessee Self-concept Scale) แบบประเมินการแก้ปัญหา (Problem-Solving Inventory-PSI) และแบบวัดพฤติกรรมก้าวร้าว วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป SPSS สถิติที่ใช้ได้แก่ ร้อยละ, ค่าเฉลี่ย, ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน, t-test | One way ANOVA และ The Spearman Rank Difference Methodผลการวิจัยพบว่า อัตมโนทัศน์ การแก้ปัญหาและพฤติกรรมก้าวร้าวของกลุ่มตัวอย่าง มีคะแนนเฉลี่ยเท่ากับ 267.24, 109.42 และ 92.82 ตามลำดับ ผู้วิจัยได้ทำการเปรียบเทียบค่าเฉลี่ย กับงานวิจัยอื่นพบว่ากลุ่มตัวอย่างมีอัตมโนทัศน์และการแก้ปัญหาต่ำกว่ากลุ่มตัวอย่างอื่น และมีพฤติกรรมก้าวร้าวสูงกว่ากลุ่มตัวอย่างอื่น สถานภาพทางครอบครัวมีความเกี่ยวข้องกับพฤติกรรมก้าวร้าวของนักศึกษาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 อัตมโนทัศน์ด้านศีลธรรมจรรยาและ อัตมโนทัศน์ด้านพฤติกรรมมีความสัมพันธ์กับการแก้ปัญหา อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และการแก้ปัญหามีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมก้าวร้าว อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this cross-sectional descriptive study was to study about the self-concept, problem-solving, aggressive and the factor related to self-concept, problem-solving and aggressive behavior of college students in Bangkok. Data were collected from 101 students at the 1st - 4th year students of a university in Bangkok. The research measurements were demographic data questionnaire. The Tennessee self-concept scales, problem-solving inventory-PSI and aggressive measure. Statistical analyses included percentage, mean, standard deviation, t-test, One way ANOVA and The Spearman Rank Difference Method.The results of this study showed that the mean of the self-concept, problem-solving and aggressive behavior scores were 267.24, 109.42 and 92.82 respectively. The researcher compared with other research found that the self-concept, problem solving were lower than the other samples and aggressive behavior was higher than other samples. The factors related to aggressive behavior were status of the family (p < 0.05). Moral and behavior of self concept were related to problem-solving (p < 0.05). Problem-solving was related to aggressive behavior (p < 0.01).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
เจิ้นสว่าง, จินดาอร, "อัตมโนทัศน์การแก้ปัญหาและพฤติกรรมก้าวร้าวของนักศึกษามหาวิทยาลัยแห่งหนึ่งในกรุงเทพมหานคร" (2012). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 44822.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/44822