Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

การวิเคราะห์การนำเสนอหัวข่าวของหนังสือพิมพ์ วิทยุ และโทรทัศน์

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

The analysis of news headlines' presentation of newspaper, radio and television

Year (A.D.)

1992

Document Type

Thesis

First Advisor

จุมพล รอดคำดี

Faculty/College

Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)

Degree Name

นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

การสื่อสารมวลชน

DOI

10.58837/CHULA.THE.1992.384

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อให้เข้าใจถึงวิธีการนำเสนอหัวข่าวของหนังสือพิมพ์ วิทยุ และโทรทัศน์ ด้วยวิธีการวิจัยเชิงคุณภาพโดยการเก็บรวบรวมข้อมูล จากการสัมภาษณ์แบบเจาะลึก ผลการวิจัยครั้งนี้ใช้ทฤษฎีสัญญวิทยา และแนวคิดเกี่ยวกับข่าวของ เกย์ ทัชแมน พบว่า ผู้นำเสนอหัวข่าวได้แก่ หัวหน้าข่าวหน้า 1 ของหนังสือพิมพ์ บรรณาธิการข่าวประจำวันของวิทยุ และโทรทัศน์ จะคัดเลือกข่าวที่ผ่านกระบวนการคัดเลือกมาแล้วมาเรียงลำดับตามความสำคัญ ทั้งนี้แม้ว่าบรรณาธิการจะคัดเลือกข่าวด้วยตนเอง แต่ทว่าเป็นการทำงานอยู่ในองค์กรของสังคม คุณค่าของข่าวจึงเป็นคุณค่าซึ่งเกิดขึ้นภายในกฎเกณฑที่กำหนดไว้ จากปัจจัยภายในอันได้แก่ นโยบายของเจ้าของสื่อ และผู้ร่วมงาน กับปัจจัยภายนอกอันได้แก่ ระบบการเมือง การควบคุมของกฎหมาย และวัฒนธรรมสังคม ด้วยเหตุที่บรรณาธิการได้สร้างความหมายของหัวข่าวขึ้นเพื่อให้ผู้รับสารติดตามข่าวสารต่อไป นอกจากภารกิจหน้าที่เพื่อการประชาสัมพันธ์ภาพพจน์ที่ดีให้แก่รัฐบาล และโทรทัศน์เน้นหน้าที่ผสมผสานกันระหว่างหน้าที่เพื่อการประชาสัมพันธ์ภาพพจน์ที่ดีให้แก่รัฐบาล กับหน้าที่เพื่อการตลาด

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The purpose of this is to examine the procedure of news headlines’ presentation of newspaper, radio and television the qualitative method was employed, the data collection was based on the depth interview. The result of this study indicated that the editor of page 1 news, the editor of everyday radio news and the editor of everyday television news selected the news that had already been screened and gave them priority. Although the editors selected the news headlines, they did not use their own judgment. Actually the organization of the society had some constraints upon the decision of the selection. The worth of the news was dictated by the stated constrain. The internal constraints include the policy of the owner of the media and the colleagues. The external constraints include political system, the control of laws and culture supply. In addition, the editors created the denotation and connotation of the news headlines in order to attract the receivers. Besides the major duties of the mass communication as stated, the newspaper has a major role in marketing, the radio has a major role in giving information for better government image, and the television has the mixed roles, marketing and informing.

Share

COinS