Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
ทัศนคติของครูและผู้บริหารสถานศึกษาที่มีต่อเด็กปัญญาอ่อน และการจัดการเรียนร่วม
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Attitudes of teachers and administrators towards children with mental retardation and education integration
Year (A.D.)
1993
Document Type
Thesis
First Advisor
จิระภา สุทธิพันธ์
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
จิตเวชศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.THE.1993.593
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบทัศนคติของครูผู้สอนเด็กอนุบาลและผู้บริหารสถานศึกษา ที่มีต่อเด็กปัญญาอ่อนและการจัดการเรียนร่วม ระหว่างโรงเรียนอนุบาลที่มีเด็กปัญญาอ่อนเรียนร่วม กับ โรงเรียนอนุบาลปกติ และศึกษาปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับทัศนคติของครูผู้สอน เด็กอนุบาลและผู้บริหารสถานศึกษาที่มีต่อเด็กปัญญาอ่อนและการจัดการเรียนร่วม ประชากรเป็นครูและผู้บริหารสถานศึกษาโรงเรียนอนุบาลที่มีและไม่มีเด็กปัญญาอ่อนเรียนร่วม จำนวน 78 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น วิเคราะห์ข้อมูลด้วยเครื่อคอมพิวเตอร์โปรแกรม SPSS (Statistical Package for Social Science) ผลการวิจัยพบว่า ครูและผู้บริหารสถานศึกษาระหว่างโรงเรียนอนุบาลที่มีเด็กปัญญาอ่อนเรียนร่วมกับ โรงเรียนอนุบาลปกติ มีทัศนคติต่อเด็กปัญญาอ่อนและภารจัดการเรียนร่วมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ .01 ตามลำดับ ครูและผู้บริหารสถานศึกษาระหว่างกลุ่มที่มีและไม่มีประสบการณ์สอนหรือประสบการณ์ที่เกี่ยวข้องกับเด็กปัญญาอ่อน มีทัศนคติต่อเด็กปัญญาอ่อนและการจัดการเรียนร่วมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ .01 ตามลำดับ ส่วนครูและผู้บริหารสถานศึกษาในกลุ่มโรงเรียนเดียวกัน และครูกับผู้บริหารสถานศึกษาที่มีวุฒิการศึกาต่างกัน มีทัศนคติต่อเด็กปัญญาอ่อนและการจัดการเรียนร่วมแตกต่างกันอย่างไม่นัยสำคัญทางสถิติ
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This study has the objective to compare the attitudes of teachers and administrators towards children with mental retardation and education integration. Factors related to the attitudes of teachers and administrators towards children with mental retardation and education integration are also studied. Subjects are teachers and administrators in normal kindergartens and kindergartens which apply the concepts of education integration. Data is collected by questionnaire and interview instruments. SPSS programe is used in data analysis. The result shows significantly different attitudes between teachers and administrators in kindergartens which apply the concepts of education integration and the normal kindergartens (P<.05, P<.01). Experienced and inexperienced teachers and administrators, as related to children with mental retardation, have different attitudes (P<.05, P<.01) Attitudes difference between teachers and administrators in the same school group and that between teachers and administrators of different educational backgrounds are statistically insignificant (P>.05).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
พบสุข, สาวนะ, "ทัศนคติของครูและผู้บริหารสถานศึกษาที่มีต่อเด็กปัญญาอ่อน และการจัดการเรียนร่วม" (1993). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 37153.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/37153