Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การใช้วิธีสอนแบบโคดายและกิจกรรมรูปภาพช่วยจำเพื่อส่งเสริมทักษะโสตประสาทของนักเรียนระดับชั้นต้น
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
IMPLEMENTATION OF KODÁLY METHOD AND MNEMONIC PICTURE ACTIVITIES TO ENHANCE ELEMENTARY STUDENTS’ AURAL SKILLS.
Year (A.D.)
2016
Document Type
Thesis
First Advisor
ดนีญา อุทัยสุข
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
ดนตรีศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2016.349
Abstract
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยทดลองเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อใช้กิจกรรมพัฒนาทักษะโสตประสาทด้วยวิธีการสอนแบบ โคดายและกิจกรรมรูปภาพช่วยจำกับนักเรียนระดับชั้นต้น 2) เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางความรู้ของการพัฒนาทักษะโสตประสาทด้วยวิธีการสอนแบบโคดายและกิจกรรมรูปภาพช่วยจำกับนักเรียนระดับชั้นต้น และศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อกิจกรรมพัฒนาทักษะโสตประสาทด้านระดับเสียง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) กิจกรรมดนตรีเพื่อพัฒนาทักษะโสตประสาทด้านระดับเสียง 2) แผนการสอนระยะยาว 3) แผนการสอน 12 คาบ 4) แบบทดสอบความรู้ก่อนและหลังใช้กิจกรรม 5) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อกิจกรรม 6) แบบประเมินผลการเรียนรู้ในแต่ละคาบ ผู้ให้ข้อมูลสำคัญในงานวิจัยนี้ ได้แก่ นักเรียนระดับชั้นต้นจากโครงการศึกษาดนตรีสำหรับบุคคลทั่วไป วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล จำนวน 8 คน ผลการวิจัยมีดังนี้ 1) แผนการใช้กิจกรรมเพื่อพัฒนาทักษะโสตประสาทตามวิธีสอนแบบโคดายและกิจกรรมรูปภาพช่วยจำสำหรับนักเรียนระดับชั้นต้นที่เหมาะสม ประกอบด้วย ระยะเวลาการทดลอง จุดประสงค์ เนื้อหาสาระการเรียนรู้ กิจกรรม สื่อการเรียนรู้ การวัดและประเมินผล 2) ผลสัมฤทธิ์ด้านความรู้ นักเรียนมีพัฒนาการทางการฟังหลังได้รับกิจกรรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยพบปัญหาในเรื่องการฟังขั้นคู่เสียงมากที่สุด รองลงมาคือการร้องขั้นคู่เสียง ด้านความพึงพอใจที่มีต่อกิจกรรม นักเรียนมีความพึงพอใจต่อกิจกรรมในด้านเนื้อหา ด้านสื่อที่ใช้ในการสอน และด้านประโยชน์ของกิจกรรมอยู่ในระดับมาก
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This research was a qualitative and quantitative experimental research. The objectives of this research were : 1) to create musical activities that enhance elementary students’ aural skills by implementing Kodály method and mnemonic picture activities 2) to study the achievement of elementary students’ aural skills after the activities and to study the elementary students’ satisfaction after the activities. The tools used in this research included : 1) musical activities to enhance students’ aural skill in pitch 2) long term lesson plan 3) 12 lesson plans 4) musical knowledge test 5) questionnaire on student’s satisfaction after the activities and 6) observation form on student’s knowledge. The key informants of this research were eight elementary students’ from MCGP Music College of Mahidol University. The result showed that 1) activities plan to enhance elementary students’ aural skills by implementing Kodály method and mnemonic picture activities suitable lesson plans were duration, purpose, content, activities, teaching tools, and evaluation 2) although, students developed music knowledge statistically at the .05 level, but they still had problem with listening and singing intervals accordingly and students were satisfied with the activities in content, learning aid and usefulness of the activities.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
กำแพงแก้ว, กานต์ธิดา, "การใช้วิธีสอนแบบโคดายและกิจกรรมรูปภาพช่วยจำเพื่อส่งเสริมทักษะโสตประสาทของนักเรียนระดับชั้นต้น" (2016). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 36671.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/36671