Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
ผลการใช้แนวคิดการเรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐานที่มีต่อความเข้าใจมโนทัศน์ชีววิทยาของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
EFFECTS OF USING CONTEXT-BASED LEARNING APPROACH ON CONCEPTUAL UNDERSTANDING IN BIOLOGY OF UPPER SECONDARY SCHOOL STUDENTS
Year (A.D.)
2016
Document Type
Thesis
First Advisor
สกลรัชต์ แก้วดี
Second Advisor
รสริน พลวัฒน์
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การศึกษาวิทยาศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2016.264
Abstract
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลอง มีรูปแบบการวิจัยแบบศึกษาสองกลุ่มวัดผลหลังการทดลอง มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) วิเคราะห์ความเข้าใจมโนทัศน์ชีววิทยาของนักเรียนภายหลังการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดการเรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐาน และ(2) เปรียบเทียบความเข้าใจมโนทัศน์ชีววิทยาของนักเรียนระหว่างกลุ่มที่เรียนรู้ตามแนวคิดการเรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐานและกลุ่มที่เรียนรู้ด้วยวิธีสอนแบบทั่วไป ประชากร คือ นักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายจากโรงเรียนขนาดใหญ่ในกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 84 คน ประกอบด้วยนักเรียนกลุ่มทดลองที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้แนวคิดการเรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐาน จำนวน 39 คน และกลุ่มเปรียบเทียบที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยวิธีการสอนแบบทั่วไป จำนวน 45 คน การวิจัยดำเนินการในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบวัดความเข้าใจมโนทัศน์ชีววิทยา วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติค่าเฉลี่ยเลขคณิต ค่าเฉลี่ยร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติทดสอบที ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. นักเรียนกลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยร้อยละความเข้าใจมโนทัศน์ชีววิทยาหลังเรียนผ่านเกณฑ์ขั้นต่ำ 2. นักเรียนกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมมีคะแนนความเข้าใจมโนทัศน์ชีววิทยาไม่แตกต่างกัน
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This research was posttest two-group quasi-experimental design, aimed to (1) analyze students’ conceptual understanding in biology after learning through context-based learning approach, and (2) compare students’ conceptual understanding in biology between group learning through context-based learning approach and group that learning through conventional method. The research population was upper secondary school students of large schools in Bangkok. The samples were 84 eleventh grade students. Thirty-nine students in one classroom were randomly assigned to the experimental group and given lessons based on context-based learning approach. Fourty-five students in another classroom were randomely chosen to the compared group and given lessons based on conventional teaching method. Research duration was in the second semester of the academic year 2016. The research instruments were conceptual understanding tests. The collected data was analyzed by means of arithmetic mean, mean of percentage, standard deviation, and t-test. The research findings were summarized as follows: 1) The experimental group’s percentage mean scores of students' conceptual understanding in biology was rated at pass level. 2) Students in both experimental and control group’s mean scores of students' conceptual understanding in biology showed no significant difference.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
นิ่มละออ, พัชรมัย, "ผลการใช้แนวคิดการเรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐานที่มีต่อความเข้าใจมโนทัศน์ชีววิทยาของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย" (2016). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 36654.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/36654